Svullna lymfkörtlar

P

_Pandora_

Min unghäst har nu under början av betesperioden fått svullna lymfkörtlar. Vad tycker ni jag ska göra?

Mvh _Pandora_

Sv: Svullna lymfkörtlar

Vadå svullna lymfkörtlar? Lokalt eller generellt? Feber?

Om han bara är lite svampig under käken skulle jag inte bry mig alls utan lugnt anta att det beror på mygg och knott. Om han däremot hostar, har gulgrönt snor och feber så bör du kontakta veterinär...

Dom är ganska stora och hon är lite snorig för tillfället men det tror jag inte beror på det.

Snorig = övre luftvägsinfektion = reaktion i lokala lymfkörtlar. Solklart. Varför skulle inte det ha ett samband!?

ringa vet... en häst i stallet fick det, och det visade sig att han hade ngn inflamation el ngt i halsen, så han fick penselin och grejjer"

Men det är just det att de är svullna varje år. Har hört att unghästar under betesperioden kan ha det. Veterinären kommer i vilket fall nu nästa vecka och tittar på henne.

Fick besked från veterinären idag. Inget att oroa sig för :):):):)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 233
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
747
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
651
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
2
Svar
22
· Visningar
1 041
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX