svullna lymfkörtlar?

Vita_N_6520

Trådstartare
Min häst ör svullen i lymferna (jag tror de e så dom heter.. :crazy: :p ) och har varit det i några dagar..
Vad skulle det kunna bero på, och vad kan man göra åt det?
Hon fick det förmodligen samtidigt som hon fick ett bett, men svullnaden på det har gått ner, men inte svullnaden i luymferna??!
Kan det ha ngt med betet att göra annars?
Men där hade hon ändå gått 1-2 veckor innan...
Men hon stog inne några nätter och då gick det ner, men nu inatt gick hon ute o då blev det svullet igen..

Hon har inte haft ngn feber alls, och hon har fått vilat de här dagarna.
Vill helst inte ringa veterinär i "onödan" då hon inte visar några som helst tecken på att må dåligt på nått sätt..

Nåågon annan som varit med om detta och/eller vet vad det skulle kunna vara.??!

Sv: svullna lymfkörtlar?

Är förmodligen betet,våra blir svullna under ganacherna så här års,även att dom går på bete som innan och vi försöker vänja dom.

Okej. Men det är ju så konstigt.. För hon har gått på gräs ända hela tiden, direkt från att första grässtrået tittade fram..
Och förra året var det ingen fara alls...

Men hur gör ni med era hästar?
Rids de ordentligt och så?

åtminstone här har vi ruskig knottinvastion och det kan bero på det att den svullnar upp....försök att sätta på nåt medel eller låt hästen stå inne kväll/natt.....det finns djur som stryker med pga knotten när dom kommer i stå stora hordar som nu.

Våra hästar har också gått med gräs från att det började växa,går på lösdrift så dom står aldrig inne.
Vi rider distans så dom rids ganska mycket även om det har varit lite lugnare nu en period pga sträckning.

Man kan ju testa att ge lite fil för magen,har diskuterat med veterinär som inte tycker det är så farligt med svullnaden men visst,hade varit bättre om dom slapp den...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 696
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?