Svullna kotsenskidor/mjuk jättegalla som blivit hård

Naturligtvis

Trådstartare
När jag köpte min häst för många år sen, stod det redan på det intyget som förra ägaren fick att hästen hade svullna kotsenskidor, så det var ett exakt likadant intyg jag fick vid veterinärbesiktningen.

Det är en supermjuk "jättegalla" på vardera bakkotan. På grund av att jag har haft problem med ryggen en månad, så har hästen tömkörts och promenerats i skritt vid hand, samt longerats någon gång i veckan i långsam trav. Vi har också fodrat in på ett nytt årshö 7,8 MJ i energi och 39 g smbRp. Jag drog i samband med "avställningen" ner lucern helt, förra höet och haggräset har varit så där... havren från drygt ett och ett halvt kg till knappt ett kg, samt veteklin (för gamla magar) från 100 g till 50 g.

I veckan kände jag att vänstra bakgallan blivit stenhård. Hästen vilar ändå fortfarande som vanligt på det benet när den vilar, så den har inte ont och den är ren i skritt och trav, samt är VILD i hage och på töm just nu.

Jag har dragit ner fodret ytterligare till 2 dl havre morgon, insläpp och natt, grund 2 dl morgon, insläpp och natt, samt 2 dl betfor till natten. Hö äter hästen för närvarande inte mer än 7-8 kg när det fortfarande ändå finns gräs att fylla buken med... även om det mest är vatten. Och så blandar hästen även höet med halm, vet inte om den tycker att höet är för fint. Annars tittar den suktande på grannhästarnas fjolårshö... och får ett par nävar av det.

Är det något mer jag bör tänka på? Linda, kyla, motionera mer/mindre...

Som sagt, hästen verkar inte fara illa av gallorna, men JAG :eek:... Hästen är ändå 20 + och annat är väl inte att vänta med små skavanker. Men jag vill hålla den fräsch så länge det går.

Tack på förhand, för allehanda tips :bow:

Sv: Svullna kotsenskidor/mjuk jättegalla som blivit hård

Eftersom ingen har vågat komma med tankar, idéer och tips vill jag bara tala om att det blev bättre idag...

När jag tog in hästarna från hagen igår, var gallan stenhård. Men hästen hade jobbat rejält sex dagar i rad, med krav på jobb på töm och under ryttare. Därför valde jag att låta den vila.

Idag var gallan också stenhård när jag tog in. Men efter rejält jobb i töm, skritt och trav mkt voltombyten, övergångar, ökningar och minskningar av tempot, samt som avslutning lite "hopp och lek" i galopp under ordnade former på longerlina, så var gallan mjuk igen.

Därför vågar jag hoppas att det kommer ordna sig med korrigerad foderstat och motion/arbete under ordnade former.

Men tankar och tips om annat som kan underlätta och minska på gallorna, är fortfarande välkomna. :bow:

Jag går in här för jag är intresserad av att höra om detta då min har det på ett bakben. Min har inte varit halt och har haft det i snart ett år, så jag undrar lite om de kan gå med det utan att det blir något av det? Han har vilat länge, inte p.g.a. det , fått butta , men på detta märktes ingen skillnad.

Skönt att höra att det är NÅGON mer än jag som har samma problem.

Min häst har som sagt haft svullna kotsenkidor sedan 1991 åtminstone. De ändrar sig något i storlek beroende på årstid och väder ibland har jag upptäckt. På vintern är de faktiskt något mindre än vanligt.

De går inte ner nämnvärt av motion enbart. Vi får se, om de går ner något nu, när det blir kraftig indragning på fodret.

Alla man talar med, säger olika kan jag tycka. En del säger dra ner HELT på kraft foder, andra säger motionera mer, en del säger linda när hästen står på stall och andra säger kyl så ofta du kan. Så bland känns det som att "idioten gjorde som stollen sa..."

Det var därför jag slängde ut en livlina här. Men problemet verkar sällsynt... :confused:

Det ni beskriver borde vara det som kallas idiopatiska kotsenskidegallor. Idiopatiska betyder på läkar/veterinärspråk 'andra orsaker'. Dvs kotsenskidegallor av 'andra orsaker'. I klartext så brukar man inte hitta något fel, hästen har inte problem av det etc. Då klistrar man dit idiopatiska i diagnosen =) Dvs det är såvitt man kan bedömma ett rent skönhetsfel.

Här finns btw lite intressant om kotsenskidegallo i allmänhet, där både anatomi tas upp, det står om just idiopatiska kotsenskidegallor, men ffa handlar arbetet om tenoskopi. Mycket läsvärt oavsett typ dock!

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000325/01/EEF_KLART_med_TITELSIDA.pdf

Senast ändrad:

Tack fär det. Jag har inte provat att ta bort kraftfodret på min, och det har jag inte heller tänkt att göra, det är ju inte fodret när det är på ett bakben. Han har gått väldigt lite nu sedan i våras och inte heller det har hjälpt så det sitter nog där det sitter, mitt blir inte heller bättre av ridning, oavsett om det är ett enkelt skrittpass eller ett träningspass.

Om det varit såpass länge skulle jag inte tro fodret har någon som helst påverkan nej. (Jag skulle inte dra ner fodret på Naturligtvis häst heller om den vore min btw)

Om det varit såpass länge skulle jag inte tro fodret har någon som helst påverkan nej. (Jag skulle inte dra ner fodret på Naturligtvis häst heller om den vore min btw)

Kanske inte på grund av de idiopiska skönhetsfelsgallorna, då nej...

Men just nu har min häst även små "vanliga gallor" på alla fyra runt om, förutom de två idiopiska... Och DET brukar min häst inte ha. Utan de gallorna härrör jag med underlag av min kompis tankar och idéer (h*n har hjälpt mig motionera hästen lite) till att komma från fodret. Men har vi fel, kommer jag givetvis öka på igen när jag har fått fart på min rygg och kan rida fullt ut igen. Det tar på kroppen att springa bakom eller stå i mitten med, så det orkar jag heller inte hur mkt som helst.

Men med tanke på att hästen sen i slutet av juli fått i sig...

120 MJ och 702 smbRp grovt skattat, beroende på gräsmängd och innehåll...

Och nu har den: 98 MJ och 514 smbRp grovt skattat, beroende på gräsmängd och innehåll.

Jag tror att hästen överlever ganska bra ändå just nu. Även om det kliar i fingrarna efter mer protein. Väldigt fin i framåtanda, hull och muskulatur, för att vara 20 plussare, sagt av flera hästkompisar som inte tror sina ögon när de ser hästen.

Hur som havre... eller vad man ska säga

Idag när jag tog in min häst, var båda de idiopatiska gallorna mjuka igen, den vänstra lite mindre mjuk visserligen men ändå... Och övriga smågallor hade i stort sett försvunnit helt.

Höger bak:

S5030959.jpg

S5030960.jpg

Vänster bak:

S5030964.jpg

S5030963.jpg

S5030968.jpg

S5030967.jpg

Senast ändrad:

Intressant, sitter själv i valet och kvalet med min pålle när det gäller kurs i helgen. Har gallor till och från fram, men hittade nu också en galla på höger bak som han ofta också vilar. Gallan sitter upp mot skenbenet och ner mot kotan. Har varit iväg i våras till klinik för att kolla en svullnad som han får på höger fram när han motioneras. Veterinären tyckte dock att jag inte skulle bry mig om den svullnad som han får på vänster fram utan fortsätta motionera honom och bara hålla koll om han skulle bli sämre på något vis. Anledningen till att jag åkte till kliniken i våras var ett överben och denna galla han får på båda fram men lite mer på vänster då. Vill nog säga att jag är lika nojjig som du, säkert i onödan många gånger. Veterinären tipsade dock om att kyla efter ansträngning!

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Har kommit fram till att min häst får för lite av både fosfor, kalcium, magnesium och selen. Han får nu 10 kg hösilage, ca 4 dl blöt...
Svar
7
· Visningar
1 499
Senast: Leansman
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 364
Senast: Jojo
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 004
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025