Svullna kotor på nyfött föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zephia
  • Startdatum Startdatum
Z

Zephia

Fick i natt ett föl. Halvblod otroligt långa ben. Högställd. Fölet är pigg och vaken , äter som den ska osv. Men såg nu i kväll att båda kotorna på bakbenen är svullna. Hon är även svullen en bit upp på skenbenen. Blir förståss orolig och undrar om detta kan vara ett tecken på något. Har försökt att nå vet men inte lyckats. Är det någon som har varit med om ngt liknande? Hon var inte svullen tidigare i dag.

Sv: Svullna kotor på nyfött föl

Zephia skrev:
Fick i natt ett föl. Halvblod otroligt långa ben. Högställd. Fölet är pigg och vaken , äter som den ska osv. Men såg nu i kväll att båda kotorna på bakbenen är svullna. Hon är även svullen en bit upp på skenbenen. Blir förståss orolig och undrar om detta kan vara ett tecken på något. Har försökt att nå vet men inte lyckats. Är det någon som har varit med om ngt liknande? Hon var inte svullen tidigare i dag.

Ta tempen och håll koll på om hon får feber och så bör man ALLTID konsultera veterinär när det gäller för föl eftersom de så snabbt blir så väldigt sjuka. Men det behöver inte vara något.

kontakta veterinär omgående tycker jag...fölsjukan kan ju börja på det viset och då är det ganska så bråttom.

Tack för tipsen, jag ska genast gå och tempa fölet. Jag ska söka min veterinär igen

Hoppas det ordnar sig... ta dit veterinären...hellre en gång för mkt än en för lite...

Visst är det bra att kontakta veterinär men det är väldigt vanligt att fölen blir svullna i benen, speciallt bak det första, eller de första dygnen. Antar att det beror på ansträgningen som de utsätts för när benen plötsligt ska både bära och röra på sig. Det brukar gå över på några dygn.

Vi har haft fölsjuka på ett föl för många år sen. Den var inte svullen i kotorna, däremot rund i haserna och ville dessutom inte röra bakbenen utan stod still med dem och gick runt med frambenen bara.

Är fölet pigg o utan temp skulle jag avvakta...

Hälsn Ann

Tack igen för alla goda råd. Har talat med veterinären som också sa åt mig att ta en temp. Den hade 38.4 och är pigg och äter. Han sa åt mig att ha koll om det skulle bli hög feber, annars avvakta. Men det kan ju vara troligt som du säger, att det beror på ansträngning. Den har de längsta fölben jag har sett. Har inte mätt den men har måttat den till mellan 110-115 cm. En annan sak som kanske har betydelse, är att stoet har gått på enbart gräs i ca två veckor, men pga kyla och regn så har hon fått stå inomhus med fölet i dag och ätit hösilage. Kan det foderbytet kanske ha betydelse även för fölet.

För en vecka sedan föddes min bebis tidig morgon på em fick han svullna kotor bak, vi kontaktade vet åkte till djursjukhus, två dygn senare fick vi avliva honom.
Kontakta kvalificead veterinär omg. Lycka Till!

Jag är uppvuxen på ett stuteri...har mer eller mindre haft uppfödning omkring mig i hela mitt liv, och alltid fått höra att svullna ben på föl ska man vara väldigt uppmärksam på...

Är det kotorna eller kotlederna som är svullna?

Hjälp nu blir jag orolig igen. Fölet är feberfri även idag. Pigg och äter. Möjligt att svullnaden har gått ner ngt.

Mitt föl fick under sitt första dygn jättesvullna kotor som var Ödem långt upp på skenbenet.
Han fick feber under em ca 39,3 vi åkte akut 35 mil till HBg djursjukhus där han fick dropp och blodplasma, men efter 2 dygn fick vi ta bort honom, jag vet inte riktigt vad som var felet.
Men äter han och är pigg samt inte har någon feber, men håll tät kontakt med din veterinär allt gåt väldigt fort när det gäller små föl.
Nu behöver det inte vara något fel på ditt föl men svullna ben är inte bra!
Lycka till igen och det ska säkert gå bra med din fölis!

Usch stackars dig vilken sorglig historia. Jag kan i alla fall glädjande nog meddela att i dag på morgonen så hade svullnaden gått ner helt och hållet på vårat föl. Och vädret var vackert och soligt så de har kunnat vara ute hela dagen. Gissa om jag är lycklig.

På denna bild ser du ett fölsjukefall.
Hon var pigg och glad och hade ingen temp..just då.
Distriktare var ut (vikarie) och sa ungefär som andra här, att ungar kan ha svullna leder ibland.
Eftersom vi inte köpte det resonemanget så var det bara att lasta ändå.
Två timmar senare stod vi på djursjukhuset och spolade leder.
(4 timmar efter bakterieingrepp så börjar leden att förstöras sa Chris)

(en bra rutin är att känna igenom fölbenen redan från allra första stund. Om man sedan fortsätter med det så uppmärksammar man minsta förändring.)

Stoet fick ungen drygt 12 timmar före kortet togs.
Efter att vet. hade varit ut.
Titta framförallt på bakbenen. Från has ner till kota.

kontiefol04.jpg

AM

Ja, vad ska man tro, jag talade med två veterinärer (båda ansedda som erfarna veterinärer) som båda svarade samma sak, att jag skulle ha koll om det blev feber, om inte avvakta men givetvis hålla ordentlig koll på allmäntillståndet. Båda sa ju också att det givetvis aldrig är bra när ett föl svullnar i benen. Jag kanske tog för lättvindigt på det hela och skulle ha åkt till djursjukhuset, men det tar ju emot eftersom det är nästan 15 mil dit. Det är ju heller inte riskfritt att transportera en nyfödd unge. Jag hoppas i alla fall att jag har haft tur och i och med att svullnaden har försvunnit, att fölet mår bra. Jag tackar återigen alla för goda råd.

Jag har precis samma erfarenhet som dig Zephia. Mitt föl var svullen i båda bakkotorna, eller rättare sagt ovanför dem. Svullnaden uppträdde andra under andra levnadsdygnet och försvann lika fort, dvs samma dag. Jag ringde till vet som bad mig kolla temp etc. Eftersom fölis var pigg, inte halt, ingen feber så avvaktade jag och som sagt svullnaden var borta samma dag. Men jag håller med övriga som svarat också, föl som är svullna över kotorna inte är att leka med.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 274
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
3 998
Senast: Tussemaja
·
B
Hästvård Hej Vår sex åriga valack är svullen i alla fyra benen, varit det någon vecka eller två, först lite vätskesamlingar precis ovanför...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025