Svullna kotleder!?

P

Precious

Hej!

Var ute och tränade hoppning med mitt Vbl i lördags, ett ganska hårt pass. Dagen därpå när jag skulle ut på en lite tur i skogen märkte jag att hans kotleder bak var en aning svullna. Han hade ingen temp och haltade inte heller så jag lindade om benen och han fick vila i boxen i 2 dagar. Idag när jag kom ut var han inte alls svullen och jag släppte nu ut han i hagen för att han ska få röra på sig lite så att cirulationen kommer igång. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet kring detta? När kan man börja rida försiktigt igen? Han har tidigare haft senskideinflammation i båda bak, då var han svullen ändå upp till knäna och hade feber. Detta var pga att han kommit ut ur hagen och sprungit runt i en upplöjd åker :S Kan det bli så efter att man har tränat eller hur vanligt är det? Hur länge bör dom vila osv? Jag vet att min mamma hade en ponny när hon var yngre som blev lite svullen efter varje ridpass.

Sv: Svullna kotleder!?

Det kan ju vara så att han har blivit lite överansträngd. mitt tips är att rid lugt ett par dagar om han inte börjar halta. Om han får feber eller börja halta så tycker jag att du ska tillkalla vet. Men låt det går ett par dagar, och om det blir sämre eller inte blir bättre, ring vet!

Det kan ju vara så att han har blivit lite överansträngd. mitt tips är att rid lugt ett par dagar om han inte börjar halta. Om han får feber eller börja halta så tycker jag att du ska tillkalla vet. Men låt det går ett par dagar, och om det blir sämre eller inte blir bättre, ring vet!

Jag tror mycket väl att det är en överansträngning, inflammation är det nog inte för då borde han ha feber. Han är inte i sin bästa kondis just nu så det var nog jag som tränade lite för hårt. Men jag väntar tills tors eller något sen kan jag ge mig ut på en lite skrittur i skogen :)

Hur gammal är din häst? Finns hästar som blir tjocka i benen över natten och/eller vid ansträngning. Då är det ju ingen större fara... men kan lika gärna vara påbörjan till t ex kotledsinflammation och då behöver hästen eventuellt behandlas. Vila enbart kan hjälpa den tillfälligt, men problemet är ju inte borta, utan återkommer isåfall.... jag hade låtit veterinär titta... tänk om din häst har ont?

Behöver absolut inte ha feber vid inflammation!! Min häst är precis behandlad för inflammation i 3 knä och han hade ingen feber! Han var endast lite tjock i det fjärde benet och visade ingen hälta förrän vi longerade på volt... min första tanke var att låta honom vila några dagar, men åkte till veterinär ändå... det är jag glad för nu... så lika gärna som det kan vara "ingenting" så kan det vara "någonting"...

Hur gammal är din häst? Finns hästar som blir tjocka i benen över natten och/eller vid ansträngning. Då är det ju ingen större fara... men kan lika gärna vara påbörjan till t ex kotledsinflammation och då behöver hästen eventuellt behandlas. Vila enbart kan hjälpa den tillfälligt, men problemet är ju inte borta, utan återkommer isåfall.... jag hade låtit veterinär titta... tänk om din häst har ont?

Jag märker inget tecken på att han har ont, och i morse och igårkväll var han inte svullen alls. Det var egentligen bara i söndags han var lite svullen på "baksidan" av (där hovskähhet börjar) kotlederna. När jag släppte ut han tillsammans med shettisen idag sprang han och var överlycklig, gallopperade några varv och rullade sig tre gånger. Jag hoppas ju såklart inte att det ska bli något kroniskt, att det kommer tillbaka gång på gång, jag tror helt enkelt att det var en lätt överansträngning. Han stödjer sig bra på benen och går, travar och gallopperar som vanligt så jag hittar inga tecken på smärta, men skulle han börja halta eller bli svullen igen så ringer jag såklart vet.

Blir så trött *suck*...Nu när jag gick ut för att hämta in hästarna märkte jag att kotlederna hade svullnat igen :( Denna gången var det värst på vänster bak och svullnaden hade börjat krypa upp mot knät, högra benet var lite svullet men det var inte varmt eller så. I tisdags släppte jag ut honom för svullnaden var helt borta och han har bara fått gå i hagen, ingen promenad eller ridning alls! Imorgon får jag ringa veterinären, han har fortfarande ingen temp och haltar inte, han visar heller inget tecken på smärta. Har nu fått linda om benen igen. Är det någon som har erfarenheter om vad detta kan vara? Kotledsinflammation? som sagt har han i somras haft senskideinflammation. Kan det bli kroniskt? eller är det bara en överansträngning? Funderar också på om det kan ha med fötterna att göra, han slår hela tiden i bakhovarna i framhovarna så det smäller i varje steg, hovslagaren slog på skor för att rikta upp fötterna något på han, men det lät som att göra mer skada än nytta när han gick så jag bestämde mig för att bara ha skor fram, kan det möjligtvis vara så att det blir felbelastning på senorna eftersom i stort sett går med bakbenen snett utåt som ett V? Kan det ha något med fodret att göra? Snälla kom med tips! Är tacksam för alla svar!

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 107
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård