Svullna ganascher

O

Opi

Min häst går i gräshage sedan påsk. Där finns endel att plocka i sig och min häst är rätt så glupsk. Nu har han svullnat upp i sidorna mellan ganascherna och halsen. De skötlarna har varit större än normalt har jag observerat tidigare i veckan. Igår var han påsig, tom halvvägs ut på ganascherna. Han ömmade ej vid tryck och efter en timmas skritt så var det mycket bättre. Han hade ingen feber och är inte hängig. Är det reaktion på nått han ätit i hagen, eller att det nya gräset är så starkt? Vad skall jag göra åt det? Låta honom gå i grusahagen nån dag eller bara låta honom vänja sig. Blir det värre än såhär?

Det är en vanlig reaktion så här års. Håll koll på att det inte blir värre, så brukar det gå över av sig själv på några dagar.

Två av min tre hästar får oxå svullna ganascher. Så får dom från och till varje vår/sommar. Är de jättesvullna så rider jag bara lite lätt för jag har märkt att de ibland kan vara svårt för dom att kröka på nacken. Är det bara lite (som igår tex.) så rider jag för fullt, om de inte känns konstiga förståss. Vet ej exakt vad det beror på men det måste väl vara nått de käkar ihagen. :confused:
Jag är inte orolig för detta, har varit med om det flera år nu och de har aldrig varit hängiga eller haft feber pga. detta.

Vi har ett sto i stallet som ska ha föl i juni med samma problem. Först trodde ägaren att det berodde på det nya fodret (Kraft Groov) och slutade med den men nu har de kommit tillbaka iaf, trots att de har gått tillbaka till samma foder somt tidigare.
Vet ännu en häst som har detta men där trodde ägaren att det berodde på åldern, han är 24. Har aldrig tidigare sett detta på någon häst så man började ju fundera när 2 st i "bekantskapskretsen" har det nu....

Skönt iaf att det inte verkar vara något farligt utan ganska vanligt vid denna tiden på året.

Känner oxå till flera pållar som fått svullna ganascher den här årstiden. Pratade med en veterinär och hon trodde att det berodde på något de ätit i hagen. Kan vara någon växt, rötter eller jord kanske.

Detta händer varje år med hästen jag rider. Fick förklaringen av veterinären att det är inte är "vad" de äter utan att det faktiskt "finns" något att äta så här års. Många hästar reagerar så här när vårgräset tittar upp! Men det enda som påverkar hästen är det faktum som någon annan skrev tidigare att de får svårt att böja på huvudet, annars ska det inte vara något farligt!

/Timsetim :)

Min veterinär sa att det troligen var en allergisk reaktion mot något hästen ätit i hagen, det kommer oftast vår och höst när det inte finns riktigt gräs utan hästarna går och pillar i jorden och gnager på rötter och annat. Enligt henne verkar vissa hästar påverkas negativt medans andra löper precis lika bra som vanligt (det var travhästars prestation hon uttalade sig om men hästar är väl hästar).

Det har jag sett flera hästar ha, det brukar ofta bli så när dom går och plockar i backen och får i sig nå jord eller så. Det är ingen större fara sålänge det inte blir supersvullet.

Min kuse har svullnat i både skap och ganascher sedan han var 8 år och är i år 28 år, så det är nog inget farligt. ;)
Veterinärerna som jag har varit i kontakt med har alltid avfärdat det som en allergisk reaktion.

Sv: Svullna ganascher

Smörblomma har den effekten på hästar, jag sanerade min hage i våras, det är jobbigt att gräva upp det, men roundup funkar om man kan låta hagen vara häst-fri i nån vecka. Frågan är varför min häst har svullen ganasch nu... i september. Nu är det bara ganaschen som är svullen, dvs inget mot halsen/bakom öronen.:confused:

Vi hade ett par hästar i stallet som fick precis de symptomen när vi började ge lucernhack. Reaktion på protein kanske?

Har även haft en ponny för många år sen som av misstag fick i sig korn och hon svullnade upp på samma sätt.

En reaktion i stora spottkörteln (parotis). Vanligt och ofarligt. Har inget med protein eller gifter att göra.

Varför reagerade då våra hästar i samband med lucern och kornet? De svullnar inte utan anledning eller av en tillfällighet skulle jag tro.

Det kan jag inte svara på. Jag har aldrig sett hästar vars spottkörtlar reagerat på det du nämner. En reaktion på protein = allergi el överkänslighet, och varför spottkörteln skulle beblanda sig i den reaktionen begriper jag inte. Kanske har hästarna samtidigt betat kort gräs? Kanske är det inte parotis som reagerat.

I ts fall kan det förstås också röra sig om en annan, snarlik reaktion, men beskrivningen är typisk.

Beskrivningen är på pricken lik det våra hästar råkade ut för och de kom alltså direkt, morgonen efter kvällsfodring där vi påbörjade givan med lucernhack. Symptomen försvann lika fort när vi tog bort lucernet.

Den ena av hästarna fick tillbaka precis samma symptom då de kom ut på betet på försommaren.

De verkade inte må dåligt av det och det verkade lindras så snart de var i rörelse.

När jag får symptom av något slag på hästarna brukar jag köra uteslutningsmetoden om jag inte vet vad det är; Har jag nyligen gjort ngn förändring av fodergivan? Annat strö? Ny leverans av grovfoder? Hur ser det ut i hagen? Ny häst anlänt till stallet ( ev smittosamma sjukdomar )?

Det brukar funka rätt bra tycker jag. Nu pratar vi då lättare besvär, sånt som inte kräver vet vård på direkten.

Jag har samma problem, men han är nu svullen på vintern ibland också... han äter Hösilage

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 998
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej. Då jag upptäckte igår att "fröken tant" hade en mindre sårskada på höger bakkota (troligen trampskada) med lindrig svullnad och...
2
Svar
27
· Visningar
6 088
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Gick ner i hagen och hälsade på hästarna, satte mej på en sten och gosade med dem...insåg då att Eh hey, Flingan ser inte ut som han ska...
Svar
3
· Visningar
2 056
Senast: Skuggabaldur
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 342
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka