Svullna ben på morgonen

Snobben

Trådstartare
Är det många hästar som brukar ha det efter att ha stått inne över natten?
Dvs brukar era hästar vara det? Lite nyfiken

Sv: Svullna ben på morgonen

min gammla kan vara de även 2,5åringen var de . Oftas dem dagar dem står inne länge samt då bägge behöver äta massor av hö .2,5 åringen har gått ute tills för ca2,5 månad sedan.Så när vi fick den var han mager så han åt lätt 15-17kg hö och de är väldigt kraftig. Så då blev dem lite svullna men drar man ner på höet så försvann svullnaderna med.

Min häst brukade svälla varje natt i över ett års tid men nu helt plötsligt har det blivit bättre.. Det enda radikala jag har gjort som jag kan sätta fingret på är annorlunda är att jag bytt hovslagare..

Min gör det, men det går i perioder... Vintertid värre, antar att det är för dom står inne mer.. Men även nån vecka kan vara mer illa då man tex bytt hage eller släppt på bete osv...

Min pålle går på lösdrift så står inte inne så ofta :) , men har när han stått inne svullnat upp i benen oftast vilket går ner efter rörelse.
Men förra gången han stod inne så var benen fina :)
Men var svullen sist han stod inne och mer i ena benet :( Brukar vilja linda med BoT om dom ska stå inne, men kunde inte ha det då. (blöta ben)
Var med om en omkullridning (tappade balansen i vägkanten i ett dike:cry:) och antar ett det är en sträckning eller liknande som "kom fram".

många hästar svullnar när de står inne, de mår bäst av att få gå på lösdrift. är det en omöjlighet är det linda som gäller.

Ja lösdrift är ju att föredra absolut för rörelsen.
Men många hästar står ju inne för att ägaren inte vill/kan ha lösdrift, och visst finns det fördel med tex torrt underlag att stå inne.
Att linda med BoT är ju bra, men kanske inte möjligt eller bra varje natt.
(vi har lindat på lösdriften med i omgångar då det inte är för lerigt)

Nej, de har inte blivit svullna i benen av att stå inne under natten. Men om de skulle behöva stå inne länge kan jag tänka mig att det skulle kunna hända.

det är inte så ovanligt, då framförallt i bakbenen. särskillt inte om det är tex. lite tyngre, lite äldre hästar eller hästar som har lite utevistelse eller hästar som tränas hårt. har haft många sådana hästar under årens lopp som har blivit hjälpta av nattbandage eller liniment och där gallorna mjuknat/försvunnit under dagen i hagen eller efter ridningen.

så länge gallorna är "jämna" och inte kommer plötsligt/ändrar sig hastigt och går ner vid rörelse så brukar det inte va så mkt. att bekymmra sig om. gallor som därimot kommer hastigt eller "ojämt" eller i bara ett ben och inte går ner vid rörelse brukar jag kolla upp omgående på kliniken.

Så om man inte har hästen på lösdrift så SKA man linda om hästen blir blöt i benen? Det är ju knappast farligt (oftast) så länge det går över när hästen börjar röra på sig.

Ja, mitt varmblod får det när han har stått inne under natten, har BoT framknäskydd och då har han aldrig haft svullna ben, men när han inte hade BoT så svullnade dom, men det gick ner när vi ledde ut till hagen :)

Om hästen är svälld i benen och inte brukar vara det tycker jag du ska kolla upp det med veterinären då det kan vara inflammation som visar sig när hästen står stilla länge... Vet en hästsom visade sig ha inflammationer runt om:eek:, visade ingen hälta el dyl men var svälld om benen på morgonen. Försvann med en buttakur:bow:

Efter att min häst skadade sig i våras i hö bak så svullnar det benet på natten. Enligt veterinär så kommer han antagligen att fortsätta svullna upp i det benet men så länge han mår bra ansåg de inte att man skulle sätta in behl. Jag lindar benen på natten och då är han nästan bra på morgonen. Den sista svullnaden går över när han får röra lite på sig.

Om det är något som plötsligt dyker upp en morgon bör man ju kanske ta reda på varför. Men de flesta hästar som fyller i benen gör det av den enkla anledning att cirkulationen minskar när hästen står still, och det är inte farligt.

*KL*

Mitt fbl (15 år nästa år) fyller i, typiska cirkulationsgallor. Han är den enda av mina nånsin som varit en sån som fyller i, annars har inte ens GAMLA gjort det, och inte ens när de hamnat på boxvila, så jag kan inte påstå att jag tycker om det, men han är noga kollad och det är just cirkulationssvillnad, ffa bak. Går ner av rörelse.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Sirap
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka