Svullna ben på morgonen

Fossing

Trådstartare
Min gamla gubbe har börjat vara svullen i benen på morgonen, när han har stått i boxen en hel natt. Han är pigg och glad och frisk för övrigt, ej stel, och de tjocka benen försvinner när han rört på sig en stund.
Bör man göra någonting åt detta, är det ofarligt, och om man ska göra någonting: vad? Lindor?

Sv: Svullna ben på morgonen

Äldre hästar får sämre cirkulation, och står de still blir den än sämre, och det brukar leda till svullna ben på morgonen då de inte haft möjligheten att röra på sig.

Det är inte direkt farligt, svullnaden går ju ner efter rörelse, men du kan linda benen om du vill hjälpa cirkulationen lite.

min gammling blir likadan, jag lindar med stallbandage på natten så har han fina ben på morgonen. :)
Har märkt på honom att han får svullna men även nu mot slutet då han går på bete .

Har precis stallat in honom, de går in när det blir mörkt och ut vid sjutiden. Han måste sova inne, han har lite svårt att sova i hagen.

Säg att jag lindar, vad exakt är det man vill åt? Är det stödet eller värmen?

De är värmen man vill åt, så blodcirkulationen ökar!

Fundering då; jag har sett folk som använder transportskydd som nattbandage, just när de vill åt värmen och inte stödet. Någon som har erfarenhet av detta? Är ju BRA mycket smidigare iaf. (fast då kommer han säkert tro att vi ska ut och tävla och bli nervös och inte kunna sova för det... :smirk: :D)

jag använder ofta blue lotion, är det något man kan ha på + stallindor? Får väl prova mig fram vad som fungerar bäst...

Har precis stallat in honom, de går in när det blir mörkt och ut vid sjutiden. Han måste sova inne, han har lite svårt att sova i hagen.

Aha! Om du precis har tagit in honom så är det säkert övergående! Tar ibland ett litet tag för de äldre hästarna att vänja sig igen vid att vara så stilla mot vid utegång. Men det går för det mesta över efter ett par dagar/ngn vecka,

Linda honom med tjockt underlägg och fleecelindor.

Varför? Nån speciell anledning?
menar inte att det skulle vara fel, e bara nyfiken...

Tryckfördelande, det är svårt att linda på en fleecelinda utan underlägg så att den sitter kvar på benet utan att skava.

Ridbandage anser jag som en helt annan sak, där vill du ha stöd från bandaget och kan linda på den lite hårdare, och för den delen så sitter den inte på lika länge som ett stallbandage.

När du lindar stallbandage vill du oftast åt värme och inte stöd, och då lindar man inte lika hårt.

fleecepaddar eller back on track paddar med tjocka fleecelindor är väldigt bra.. meningen är ju att benet ska vara så varmt som möjligt så att svullnaden minskar. tänk på att inte linda för hårt bara, de ska inte vara något stödjande ridbandage ;).. lycka till :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 604
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 434
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 876
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 805
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka