Svullna ben efter ridning?

Flummflicka

Trådstartare
Min pojke fick en skada vänster fram för ca 4 veckor sen. Trodde senskada och har ultraludat 2 gånger och allt är fint. Har nu ridit honom 2.5 vecka ungefär och det går bra. Han har vart väldigt svullen i senan och så men det har gått ner lite vid ridning. Nu är han helt osvullen innan jag rider men blir svullen efter. :confused:
Detta är i alla benen. Han är inte halt eller så på något sätt. Men jag blir förvirrad, det har liskom blivit tvärt om mot vad det vart hittils.

Någon som har några erfarenheter, tankar eller funderingar?

Sv: Svullna ben efter ridning?

Tillbaka till kliniken, är nog det enda råd man bör ge.

Lycka till!

Nej men usch! :(

Ska ringa och prata med dom imorgon. Hade tänkt göra det hur som helst. Tack för svaret i alla fall!

Du fick standard svaret. Avvakta och skritta.

Har du tempat hästen? Virusinfuktion kan ge svullna ben, ex.vis abortvirus.
Jag hade kollat temp morg + kväll, kolla puls (ca 40) och andning (ca 16)

Lycka till!

Tack, ska göra det. Dock verkar han piggare och gladare än någonsing. :angel: Busar runt som en tok i hagen.

Tänkte på en till sak, kan det ha att göra med att cirkulationen kommer igång? Fast innan blev han liksom osvullen när jag red, och nu tvärt om. Men jaa. Hm. Får se hur det är efter helgen. HAn har stått i två dagar nu.

Det knepiga i kråksången är att när cirkulationen kommer igång "dräneras" svullnaden via lymfan.

Ska försöka utan att krångla till det för mycket.
Lymfkärlen tranporterar vävnadsvätska som har passerat ut från blodkärlen till kroppens vävnader.

I lymfkärlen finns små klaffar som förhindrar att vätska åker bakåt/nedåt.
Nedanför carpus och has finns inga muskler som hjälper till att pumpa lymfan uppåt (lymfan har ingen pump) största puffen får lymfan från hovmekanismen.

Så när hästarna rör sig i hagen eller rids så transporterar lymfan bort vätska från ex.vis gallor. Därför känns benen bättre efter ridning.
Blir dock hästen stående fyller det på i gallorna igen= hästen svullnar i benen.

Det var därför jag tyckte det var konstigt att din häst svullnade i alla fyra ben efter ridning.
Har jag förklarat någorlunda begripligt?

Senast ändrad av en moderator:

Jadå, tack så mycket nu klarnade det! :bow: :bow:

Hm... ja, mysko som sagt. Ska över nu och skritta han en sväng och se. Blir det inte bättre under helgen får jag ringa tillbaka.

Tömkörde 30 min, tänkte att jag då kunde känna på benen med jämna mellanrum och se när gallorna började komma. I början försvann de pyttesmå gallorna som fanns och han blev jättefin, men efter ca 25 min började det fyllas på igen. Ytterst lite värme, vilket jag tycker känns som mer normalt än att benen är iskalla. Ingen hälta, inget ömmande och ingen puls. Efter ca 15 min när jag kommit tillbaka började de försvinna.
Mycket mysko tycker jag. :confused: För övrigt är han hur pigg och glad som helst!

Liknande trådar

Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 417
Senast: mackan
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka