Svullna bakben!

Mysaan

Trådstartare
I går när jag kom till stallet var damen svullen i bakbenen. Ganska rejält också. Ingen värme, inte trycköm och inte halt. Bestämde mig ändå för att ta en skritt tur uppe på ridbanan. Började riktigt bra men efter ett tag sa kompisen att det såg ut som hon inte fick med sig bakbenet ordentligt och jag kände hur knackigt det var. Klev av och gick hem med henne. Fortfarande inte varm eller trycköm. Skulle släppa ut henne i hagen igen och vid ett steg sa stallägaren att det såg ut som hon låste sig uppe i höften och fick kixa till för att få med sig benet.

Först trodde jag svullnaden kunde bero på för mycket protein eftersom de senaste dagarna nu ätit silage som är ganska proteinrikt. Men då borde hon inte knixa till som hon gjorde när hon skulle ut.

Ska ringa veterinären i morgon om inte svullnaden gått ner men funderar nu på om man kna ta en promenad för hand med henne eller om jag ska låta henne vara.

Sv: Svullna bakben!

Tycker att du ska promenera henne, kontrollera svullnaden före och efter promenad. Hade det inte varit för "knixandet" hade jag sagt att det är en cirkulationsstörning som behöver rörelse för att gå ner. Lika svälld i båda benen? Knackigheten du kände kan vara stelhet pga svullnaden. Hade hästen stått på box länge när du kom till stallet igår?

Sv: Svullna bakben!

Hästen står på lösdrift så nej hon hade inte stått på box när jag kom för då hade jag inte blivit förvånad. Hon är något mer svullen i sitt vänstar bakben. Hon ser ut ungefär som min vallack gjorde på morgonen när han stått inne på natten.

Knackigheten tror jag också beror på svullnaden iom att hon var svullen så hon hade svårt att böja bena ordentligt i karleden.

Det jag tänker på är om dte är proteinöverskott då mår hon bara bra av att röra sig. Får kolla svullnaden ordentligt. Kan de förresten bli så här svullna av mugg?

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025