Svullna bakben?!!

E

emgard98

Bäst å ta det från början:

I fredags när jag kom ut till stallet hade min häst jätte svullna bakben. Den svullna och ömma delen var mellan hasen (lite under) och kotleden (lite ovanför). När jag tröck på benen så ömmade hon, men visade ingen hälta när jag sprang med henne överhuvudtaget. Och hon var/är pigg i allmänhet.

Jag ringde Vet. och frågade vad det kunde vara (har nämligen aldrig vart med om det tidigare att bägge ben kunde svälla upp sådär). Hon sa att hon kan ha haft nå virus i sig som troligtvis är påväg att gå ur kroppen eller liknande och att det därför kunde reagera på det här viset. Hon sa åt mig att prommenera med henne och linda benen över nätterna vilket jag också gjort.

Det har helt klart blivit mycket bättre sen i fredags när jag har lindat och prommenerat med henne. Vänster bak är nästan helt bra och ömmar bara jätte lite när man trycker lite hårdare. Höger bak däremot har visserligen gått ner i svullnad men inte alls lika mycket som vänster. Höger ömmar även relativt mycket när jag "klämmer" på det.

Vet sa att jag skulle linda på nätterna i några dagar (har gått alltså 5 dagar nu) och så skulle det gå ner och det har det ju gjort. Men under de tre sista dagarna så har höger bak nästan varit oförändrat.

Ska ringa vet imorgon och höra tänkte jag och rådfråga. Men har ni några synpunkter om det här eller har vart med om liknande? Hur länge ska jag fortsätta linda? och hur lång tid tar det innan det här försvinner? (är väl kanske svårt och svara på, men vad är realistiskt om det har något med något virus att göra?)
Kan ju lägga till att benen ser bättre ut efter att hon har fått röra på sig. Svullnaden går ner en aning och blir inte riktigt lika ömma. Ska jag försöka röra på henne mycket om det kanske blir en aningens bättre? Eller?

Tillägg nummer 2: :D
När vet. antog att det var något virus som var påväg att försvinna så kom jag på att hon faktiskt hade feber för några veckor sen. Visserligen ingen hög feber och det var bara under någon dag och hon var inte särskillt hängig. Kan det viruset ha setat kvar så länge (kanske 4-5 veckor) och gå ur kroppen nu, eller är det något annat virus? =S. hon har som sagt inte varit speciellt hängig utan faktum är att hon har varit pigg som vanligt.

Jaja. nu blev det långt men, ja, Ska iallafall ringa vet imorgon. men ville höra synpunkter eller kanske få lite hjälp av er. :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 793
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka