Svullna Bakben

A

anan

Hej har en liten fråga.
Jag var för några veckor sedan och skulle rida lektion på ett ställe, fick min häst och när jag hade börjat rykta ser jag att han har mycket svullna bakben. Båda bak var så svullna att kotan inte syntes, Karleden var väldigt svullen och det var ochså skenbenet. Hästen var ganska ovillig att lyfta hovarna, men lyfte dem mycket lite, typ vinklade hoven uppåt efter att jag lirkat lite så jag kunde kratsa, det var inget konstigt skräp i hovarna. Jag meddelade ägarna som sa att det bara är så, och att jag kunde rida lektion.
Jag var ganska motvillig till det med jag red ändå lektionen, lite hoppträning med låga hinder.
En vecka efter är hästen i fråga halt. Och jag skämdes...

frågan är, vad ni tycker om detta? har hältan kommit till pga att han var så svullen och blev riden?
Och framförallt, kan det "bara vara så", hur går det till isåfall och är det verkligen ok att rida när det ser ut så?:confused:

Sv: Svullna Bakben

Jag har stött på en häst, men där var det haserna som var svullna. Liksom knoppen i vinkeln. Mycket märkligt och såg hemskt ut. Det gick att "rulla" svullnad, som två tennisbollar. Hästen sparkade väldigt mycket i väggarna, jag fick höra att det var därför den svullnat. Den reds, om jag inte missminner mig relativt hårt också.

Just hästen du berättar om tycker jag inte borde blivit riden. Det bör tillräckligt uppenbart att hästen inte var fräsch om den är såpass svullen. Och inte minst när den är motvillig till att lyfta benen. Men det är inte alltid lätt att ha en åsikt som ägaren inte vill höra. Tycker det var mycket starkt av dig att säga till, att du sedan red ändå tycker jag inte man kan klandra dig för när du fick det beskedet, att " det är så ". Låter ju mycket märkligt att de sa så, och är hästen halt så var det nog inte bara så.

Skönt att höra att någon håller med. Känns ju lite taskigt nu efteråt att man har ridit men jag hade ju lixom fått ett "ok" av ägaren.
Tycker det är konstigt när ägare inte tycker att de vill undersöka problem :/

Jag känner med dig! Visst känns det dumt i efterhand, men när du faktiskt fått ett "ok" av ägaren så var det faktiskt inte på ditt ansvar! Det är som Bluefish säger att du inte kan klandra dig själv i en sådan situation. Dessutom så tycker jag att du gjorde rätt i att ifrågasätta hästens välmående för ägarna. Om alla som rider lektion för den hästen skulle ställa frågan om hästens ben, kanske det skulle hända något.

Som det låter när du beskriver det tycker jag inte att det är okej att rida på den hästen, men det är inte ditt fel att hästen är halt. Du påtalade det för ägaren, och det är ägarens ansvar.

Min ponny var också svullen i bakbenen om mornarna förut. Hon är 24, så vi trodde att det helt enkelt bara var så med tanke på åldern. Hon var fin om vi lindade henne, men det första hon inte var lindad om nätterna svullnade bakbenen. Dock gick det ner av motion och av att vara ute i hagen.
När vi bytte stall fick hon en större box och mer utevistelse, och peppar peppar, så har vi inte behövt ha henne lindad här. Just HON mår bättre om hon blir riden, men det låter som om den hästen du red på var mer svullen...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 170
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 946
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka