Svullna bakben efter nattvila...

S

Sasse_

Finns säkerligen en uppsjö med orsaker... (ingen av de jag vet stämmer dock på min)...

Så spåna fritt, få se om jag hittar orsaken bland svaren jag får! :)

Gärna tips på behandling också! ;)

Just nu kyler vi med isbalsam efter träning på f.m. och lindar stallbandage (Back on Track) på natten... annat? :grin:

Sv: Svullna bakben efter nattvila...

Hmmm... ingen som har någon idé på varför en del hästars bakben svullnar under natten, när de står inne?

Hur gamal är hästen?
Låt den röra så mycket som möjligt på sig, allra hällst lösdrift.

Funkar iaf bra på min gamle ponny (26) att istället förebygga svullna ben.
Själv reagerade jag på att mitt sto fick svullna ben på natten, trots lösdrift, när jag använde kylbalsam/gele....

Blir din svulle fast du inte rider?
Är h*n besvärad själv av det?

Står hästen inne länge? Sådär reagerar nämligen min dam när hon står inne. Inga problem nu när hon går på lösdrift.

Det kan ju bero på allt från kraftigt foder, för mycket stillastående (mer utevistelse?) eller möjligen lite strö?

Han har mycket strö (ligger mkt och behöver det därför)... han står bara inne nattetid pga. frost (vill inte riskera fång på honom, som hans mor led av). Annars går han ute dygnet runt resten av året (när det inte är frost och då är ju inte bakbenen svullna förståss... Men anser att fång är värre)...

Benen svullnar oavsett träning el. vila... Och han äter i stort sett bara hö... (inget kraftigt foder).

Han är bara 9 år... (både mor och mormor, var lika i benen) :S

Kan det vara ärftligt? Eller vad kan det annars bero på? Vill ju kunna göra något åt det... så klart!

Men kan inte ha honom ute på natten (han gick in i början av okt. pga. att han möjligen fick en fångkänning, så vågar inte riskera något!!!)

Inget annat som kan göra benen tjocka, som jag inte tänkt på?

Kanske dålig blodcirkulation? Eller att hästen står inne såpass lite att den inte hinner vänja sej vid det? Min häst får lite svullna bakben när han inte är riktigt van vid att vara inne länge åt gången. Speciellt efter sommaren. Sen resten av året är benen helt okej. Han står tyvärr inne ganska länge under vintern nämligen.

Är det någon skillnad när det har varit så kallt? Min hästs ben är alltid av någon anledning totalt helt rena och pinnsmala oavsett hur länge han står still när det är kallt.

Min ena häst hade problem med samma sak och det händer ibland även nuförtiden...

Jag brukade linda benen på henne nattetid då det var som värst. Eftersom värme ger ökad blodcirkulation så blev det lite bättre av lindorna, annars är det nog bara att ha ute hästen så mkt som möjligt och så länge det inte stör hästen leva med problemet...

Japp... benen blir rena när de blir kalla... alltså när han står i hagen, trots att han inte rör sig mkt. där...

Hmm... kanske ligger nått i att han gått in på box för inte så länge sen... då... :angel:

Trisst men jag skulle gärna vilja veta VARFÖR?

Dålig blodcirkulation... ja visst möjligt... Men varför har just han det? :crazy:

Trisst men jag skulle gärna vilja veta VARFÖR?

Dålig blodcirkulation... ja visst möjligt... Men varför har just han det? :crazy:

Tja, det är ju kuggfrågan. Varför blir en person förkyld fast en annan inte blir det typ?

Cirkulationen är per definition sämre i benen, då det är långt från hjärtat och även 'tyngdlagen' spelar in. Vissa hästar har lättare med det, andra svårare. Dvs en häst kan stå inne i box i 3 månader och inte fylla i benen ett dugg, en annan fyller i bara över natten.

Vissa hästar kan ha stora sår utan direkt svullnad, andra svullnar jättemycket av ett litet skrapsår. Samma där, individuellt.

Har han varit likadan förut eller har det kommit nu? Om det kommit nu kan det vara tillfälligt bara i samband med installningen.

Så länge det går ner helt och ganska raskt av rörelse är det sällan något att bekymra sig om dock - men visste skulle man vilja veta exakt varför vissa svullnar lättare än andra.

skulle gissa på stillastående.

det uppkom på min häst när han stog på box av normalmått.
sen han började gå på lösdrift eller står i sin 20kvm box så har det inte hänt.

Hej

Jag har samma dilemma.
Min häst har hjärtfel, och när man har det så pumpar blodet ut dåligt i benen, och då blir dom svullna i båda bakbenen.

Känn efter på rumpan om hästen är spänd.
Blodcirkulationen kommer från ryggen och går neråt.
Hur känns han vid korset? Om du håller handen på ryggen och drar sakta över kan du känna om han har kallare parti på vissa ställen. det tyder på dålig cirkulation. Det kan vara låsningar som gör det.
Hur är han att rida? Haltar han?
Ofta är det ju en vätskefyllnad, typ som gamlingar får när de ska flyga flygplan eller när de ska gå och lägga sig.
Då tar dom på sig stödstrumpor, men har dom väl börjat med det kan dom inte sluta med det.
Det kan också betyda för kraftigt proteinrik mat.

Hur kommer det sig att han är fin i benen när han står ute fast han inte rör sig, eller om han står inne och itne rör sig?
Det undrar mina kompisar i stallet, och jag vet inte varför. Jag vet bara också att min häst blir bättre i benet när hon står ute än när hon kommer in.

Mitt dilemma på min häst just nu är hon bara är svullen i vänster bakben.
Men vi har varit dåliga på att linda henne när hon har jobbat hårt. Men det ska göras i fortsättningen.
Så att man skyddar ligament och sener under ridturen.
Fast det gör också att dom blir lite svagare.. Ja alltså hästar!!
Det är bara skit hur man än gör.

Det kan bero på att det inte fungerar fram så att hästen avlastar sig på bakbenen. Du måste titta på hur hästen står!!! Om den står framför eller bakom lodlinjen med benen. Ofta ser man dessa problem efter att hästen stått en tid. Det är faktiskt ganska vanligt. Finns det några problem när hästen rör sig? Det behöver inte vara hälta men någon avvikelse i steg eller muskel arbete?

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 988
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hästvård Idag när jag kom till stallet var storhästen svullen på alla 4 , höger fram var värst. Förutom svullnaden så var hon en aning varm...
Svar
4
· Visningar
823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka