svullet sår

Jois

Trådstartare
hästen åkte på en broddspark i förra veckan på ena fram, han svullnade upp lite efter med såret har varit rent och han har varken varit varm eller halt under tiden så jag har låtit det vara..

Men nu 1v senare är han fortfarande ganska svullen- vad gör man??

Sv: svullet sår

Hur är det med feber?

Mitt förre häst fick en liknande broddspark. Såg inte illa ut alls (och det var också under vintern så det var snö i hagarna).
Efter några veckor visade det sig att han fått en fistelgång, det sprack upp och blev ett jättehål i benet. Såret var kanske 5 cm men på kliniken visade det sig var jättestort "på insidan". Helt vidrigt:eek: Det blev till att spruta smärtstillande och penicillin (3 sprutor om dan i 10-14 dagar). Sen läkte det och såg jättebra ut men sprack ytterligare en gång till ett halvår senare (dock inte lika illa). På Strömsholm sa veterinären att de haft en annan häst som gått i tre år innan det till slut sprack (de odlade på "innehållet").

Som du kanske förstår skulle jag i ditt fall ta ut en veterinär.

Och om vi ska ringa till experter varje gång vi undrar nåt kan vi ju stänga ner alla dessa forum...:angel:

Du frågade "vad gör man" och fick tipset "ring veterinär" av mig eftersom det är vad jag skulle ha gjort. Jag har färsk erfarenhet av vad små sår kan ställa till och det är det jag baserar mitt tips på.

Kapar tråden lite för att få er input...

Min häst har troligtvis sparkat in sitt ena framben i trästaketet (alternativt att hästen på andra sidan staketet har lyckats träffa honom när hon sparkade...) Han har en ca 2 cm lång och 1 cm bred kal fläck på benet, där pälsen skavts bort och "såret" (det är hud man ser...) vätskar sig lite, men är inte djupt och inte ojämnt... Han är dock väääldigt svullen. Till idag har svullnaden gått ned helt när han skrittats och travats. Idag red jag även i galopp, och då hade svullnaden inte gått ned när jag ridit klart... Han är inte det minsta halt och reagerar inte alls när man håller på med benet...

Så, ska jag ha is i magen och se hur det utvecklar sig, eller sätta blåljus på trailern och tuffa till kliniken? Vad tycker ni som har mer/annorlunda erfarenhet?

Det låter som om du kan ha is i magen faktiskt. Finns ingen hälta, ömhet eller feber så skulle iaf jag inte oroa mig allt för mkt. Det blir svullet av en smäll, det får man räkna med :)

På svullet ben utan feber och hälta kan man prova att lägga ett alsolspritsbandage över natten några gånger och skritta mycket. Får hästen feber eller blir halt bör veterinär tillkallas.

Det låter som om du kan ha is i magen faktiskt. Finns ingen hälta, ömhet eller feber så skulle iaf jag inte oroa mig allt för mkt. Det blir svullet av en smäll, det får man räkna med :)

Jag skulle också avvakta och motionera lite lagom. Håll koll på febern bara.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 347
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 267
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp