Svullet ögonlock

K

kinkie

Märkte idag att syrrans treåring har fått ett fruktansvärt svullet ögonlock idag under dagen. Imorse såg ögat ut precis som vanligt men när jag kom hem ifrån jobbet så hade han ögat bara "halvöppet" för att ögonlocket blivit så svullet :crazy:
Det är ingen vätska och ögat verkar inte vara irriterat, man får röra svullnaden utan att han reagerar något speciellt och det är inget tydligt sår.

Vad kan det vara för nått?!?! Ett bett?
Kan något skräp kommit in innanför ögonlocket och på så sätt irriterat och gjort att det svällt upp? Men isåfall borde väl själva ögat också vara irriterat och rinna?

Vad ska man göra? Bara låta det vara sålänge det inte vätskar eller verkar irriterat?

Har aldrig sett något liknande förut därför jag blir så förvirrad nu och har ingen aning alls om vad jag ska göra med honom :crazy:

Sv: Svullet ögonlock

Det kan vara insekterna. Min L kom in likadan häromdagen. Det KAN dock också naturligtvis vara hornhinnesår eller annat 'värre'.

Det du ska och kan göra är spola ur ögat med koksaltlösning. Endera gör du lösning själv, eller så kan du använda färdig. Jag tycker de där 'stora pipetterna' man kan köpa i 5-pack på apoteket är perfekta för ändamålet. (Sårtvätt heter de eller nåt, kan kolla, men koksaltlösning).

Sära försiktigt på ögonlocket, och spola mjukt med koksalt, försök spola under ögonlockskanterna med. Upprepa vid behov. Och skydda ögat mot insekter, enda ha inne eller huva. Är det 'bara' pga insekterna borde ögat bli bättre rätt snart och vara bra inom ngt dygn.

Annars är det veterinär, detsamma om ögat börjat gegga (varigt, gult, grönt) eller rinna mkt och hästen kniper mer. Man ska inte 'vänta och se' alls speciellt länge vad gäller ögonskador då de fort kan bli otrevliga. Men just det du beskriver är rätt typiskt för insektsirritation, så då kan man prova spola med koksalt och se en liten stund.

Min tog jag in vid 15, ögat var då helstängt men rann inte osv. Men svullet. Jag spolade, och ca 4 h senare hade han det halvöppet. Spolade igen på kvällen, och på morgonen var det som vanligt, spolade just in case igen, sen fick han gå ut (med flyweil) vid lunch.

Brukar hända ett par ggr varje sommar i hans fall, men som sagt, hjälper inte spola och det ska hjälpa ganska fort, så är ögon sånt du ska ringa vet tidigare än senare för om de just kniper (eller det rinner, geggar såklart) =)

Sv: Svullet ögonlock

Tack för ditt svar!
Idag på morgonen hade svullnaden gått ner rejält och det var knappt någonting så det känns skönt :) Känns då lite som att det borde vara insekterna som är problemet... Har dessutom regnat hela dagen och kommer göra hela helgen så är det ett insektsbett så lär han slippa dem några dagar framöver iallafall, flywiel har han på sig sålänge han inte lyckas få av sig grimman ska försöka fixa en huva åt honom om han visar sig vara väldigt känslig.

Koksaltlösning var ett bra förslag! Det har jag totalt glömt köpa efter att det tog slut så tack för att du påminde mig :D

Liknande trådar

Hundhälsa Allt började i förrgår då jag tyckte att hundens öga såg irriterat ut. Det rann även lite, dock klar vätska men jag valde ändå att...
Svar
5
· Visningar
5 462
Senast: dpmatte
·
Hästvård Vad kan ett såhär svullet öga (ögonlock) bero på? Hon verkar inte vara öm, jag kan "klämma" på svullnaden som känns mjuk. Jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
5 958
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 544
Senast: TantEster
·
Hästvård Tidvis blir min hästs ena öga svullet och rinner. Verkar som det kliar också! Såhär ser det ut när det svullnar: När hon fick det...
2
Svar
22
· Visningar
5 353
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025