svullet öga

S

starfighter

en häst i stallet där min häst står har fått problem med ögat. Det är svullet och varar. Antagligen är det flugorna som irriterar honom, men måste det inte vara något mer?
ska ta på honom en flug huva och tvätta ögat med vatten och se om det går över. någon som har något mer tips?

vid hornhinne sår och sk. uveit, som är en typ av inflammation i ögat så kan hästen bli blind om det inte behandlas i tid.
Det kan vara svårt att se om det är ett sår på hornhinnan, och därför bör man ta ut en veterinär som kan färga hornhinann för att tydligare kunna se.
Vid uveit är pupillen ihopdragen och hästen är väldigt ljuskänslig i just det ögat, uveit måste behandlas med ögondroppar omedelbart.

Alltså, om ni är osäkra, ta ut veterinären med en gång, det är inte värt att chansa.
Även vid mindre allvarliga tillfällen av ögoninflammationer, där insekter kan vara en bidragande orsak, bör det behandlas med droppar eller salva som du kan få utskrivet av veterinären.

Det är ju så olika från häst till häst, vissa bilr jätte svullen och inflamerad enbart av insekter, medan andra tål mycket mer.
Det är ju ganska troligt att det är flugor och sånt, särskillt om den inte haft någon flughuva.
Min ena häst ögon är jätte känsliga för insekter och har jag inte flughuva på så blir han jätte dålig i ögonen direkt.

Veterinärer kan ju rekomendera någon bra salva och även kolla om det skulle vara något annat än "bara" flugirritation..

Lycka till

Min häst är jättekänslig för flugor och blir svullen i ögonen direkt om hon går utan flughuva eller som sist kliar av den...
På henne har det hjälpa att tvätta med koksaltlösning (droppar i ögonen) och sedan rida faktiskt. Om det inte går över snart tycker jag att ni ska ta ut vetrinär om det är ngt med hornhinnan...

Se till så att hästen står inne i stallet. Han är anntagligen ljuskänslig.
Ta som sagt vad kontakt med veterinären. Har själv en bekant vars häst nu bara har ett öga, pga ett litet irriterande insektsbett.

MVH

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Elo
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
705
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka