Svullet öga som inte går att öppna!

F

Fleyta

Var precis uppe för att kolla till hästarna. Den ena hästen kunde inte öppna ögat, som rinner väldigt mycket. Ögat är jättesvullet, framförallt "undre ögonlocken". Jag försökte kika om det kunde vara något som sitter i ögat - men hon knep jättehårt med ögat när jag skulle kika.

Försökte få tag på veterinär för att rådfråga, men ingen svarar. De har väldigt dålig jour här, antagligen kan jag inte få tag på någon förrän imorgon på morgonen.

Någon som vet vad man kan göra under tiden? Är det bra att spruta in lite koksalt i ögat för att rensa lite?

Jag skulle vilja förvissa mig om att det inte är något som sitter i ögat, mest troligt kanske det är en spark som träffat olämpligt. Men det är alltid lite läskigt det här med skador på ögon...

Typiskt också att det är den hästen som inte alls kommer överrens med veterinärer så antagligen kan hon inte ens undersökas i vanlig ordning...

Sv: Svullet öga som inte går att öppna!

Din idé om koksaltslösning tycker jag låter klok. Ta hjälp av en person att hålla och spruta in ordentligt med koksalt. Du kan göra den själv; ett kryddmått salt i en dl kokt vatten som sen får svalna, ta en droppe och prova i det eget öga så att lösningen inte har blivit för salt Lycka till:)

När det ser ut som på din beskrivning, ta dit en veterinär som får kolla ögat. Det är inte helt ovanligt med skador på hornhinnan när ögat får sådana reaktioner, då krävs extra insatser med salvor/droppar och ev installning från solljuset.

En häst jag hade råkade ut för ungefär samma sak, i hans fall troligen pga att det fastnat kardborrar i flugpannbandet och förmodligen hade det kommit in skräp från dom i ögat. Hästen var väldigt svullen och halvkisade eller hade ögat stängt hela tiden. Vi sköljde med koksalt och planerade att ta ut veterinär men dagen efter hade det redan blivit bättre så vi kollade igenom ögat om vi kunde hitta något skräp. Verkade ok och han hade inga irritationer efteråt så vi skippade veterinär.

uch så blev de på min häst oxå :( hon hade fått en rejäl spark så de gick ju fort över. en annan häst i stallet får så på sommaren började me att hon hade fått en gren i ögat,men nu svullnar de i tid å otid å hon måste gå me huva hela tiden å ögonsalva å droppar, har haft både distriktvet i stallet å varit på klinik men dom vet inte varför de blir så :confused: men hon rids å verkar må bra för övrigt... hoppas du får tag på veterinär inte bra om man väntar för länge...

Förmodligen en kraftig ögoninflammation som kan behöva snabb och aggressiv behandling. Har sett ögon böldomvandlas när hästen inte kommit under vård snabbt nog. Du kan förstås försöka skölja i väntan på veterinär, men det är så gott som omöjligt när hästen är öm och inte samarbetsvillig.

Veterinären kommer förstås att få ge din häst lugnande så att ögat går att undersöka ordentligt.

Var precis uppe för att kolla till hästarna. Den ena hästen kunde inte öppna ögat, som rinner väldigt mycket. Ögat är jättesvullet, framförallt "undre ögonlocken". Jag försökte kika om det kunde vara något som sitter i ögat - men hon knep jättehårt med ögat när jag skulle kika.

Så brukar min ponny få när hon blir irriterad i ögat av flugorna. In i stallet att par timmar och sen flughuva så brukar hon vara bra igen.

MEN ta ut veterinär ifall det inte är det. Jag brukar vänta några timmar (2-3) har inte svullnaden gått ner då så tar jag ut veterinär.

/Maria

Hej det finns en receptfri salva på apoteket som man kan prova att ge. Men går det inte över kontakta veterinär. Min nuvarande häst har haft problem sen i februari, men det var först när jag lät henne vila och började äta immunförsvarsstärkande örter som det blev bättre. Jag har haft veterinär här 2 ggr. som efter olika behandlingar och tester inte visste vad de skulle göra.

Liknande trådar

Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 482
Senast: Soffan74
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 293
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 642
Hästvård Jag har haft en tidigare tråd om min häst som har en kronisk inflammation i hornhinnan på sitt ena öga. Efter att vi provat flera...
Svar
5
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka