Svullet knä.

Nevertheless

Trådstartare
Upptäckte ikväll att mitt gamla sto är rejält svullen över ena knät. Svullnaden går längsmed utsidan av benet och börjar ca 4 cm ovanför knät och slutar några cm under. Hon är varm men verkar inte ha ont när man känner på benet. Hon haltar inte och jag hittar inga sår. Någon om har några funderingar om hur jag ska hantera detta? Skulle ni ha ringt veterinär eller haft is i magen? (Hade hon haft ont och haltat så hade jag såklart ringt direkt!)

Hagen hon går i är stenig och backig precis vid grinden och jag funderar på om hon kan ha snubblat. Jag har en alternativ hage som jag kan släppa ut henne i imorgon, den hagen är plan men inte använd sedan snön kom så hon lär ju få svårt att röra på sig. Men visst måste det ju vara bättre att hon står i en plan hage?

Hovslagaren var ute igår och plockade av skorna. Men det kan väl ändå inta ha något med saken att göra? jag red henne innan dess och då var hon helt ok. Har aldrig sett en sådan svullnad på henne tidigare så jag är lite förbryllad.
Nu vill jag ha en massa bra tankar och tips från alla smarta bukare!! :bow:

Sv: Svullet knä.

Avvaktat. Kan ju ha slått i någonting. Min förra häst kom alltid in med svullna ben osv som aldrig var nånting och gick ner på 1 dygn. För henne räckte det med att slå benet i boxväggen så svullnade benet litegrann.

Ja, jag tänker att jag ska avvakta över helgen. idag på morgonen var hon lika svullen som igår. Anledningen till att jag är lite orolig är att under de åtta år som jag har haft henne så har hon aldrig blivit svullen på detta sättet. Och hon är en häst som är överallt, klampar runt i stenrösen o.s.v. och hon kommer ofta in med småsår på benen men detta är något nytt!

Låter som hon trillat och slagit sig på knät.
Det kan ta jättelång tid innan svullnaden går ner. Håll koll på om den flyttar sig nedåt, det brukar det göra om det är mjukdelarna som skadats, dvs skadan "flyter neråt" för att såsmåningom försvinna.

det man får hålla koll på med knä är om slaget tagit illa så att det blir en pålagring som kan sitta olyckligt. Det får du hålla koll på och om det skulle bildas ngn sorts lokal liten centrerad bula (aktivt överben) så ska du ta det lugnt med att rida hästen för aktivt under tiden som överbenet är aktivt.

det troligaste är att hon "bara" slagit i och det är en stor utgjutning som du ser.

Jag skulle vilja att hästen tar det lugnt i hagen, röjer de och är mycket aktiva skulle jag begränsa hagen tills svullnaden lagt sig.

Tack för svaret! :)
Röj i hagen är nog inget problem just nu, de står mest still och käkar hö. Kortare skritturer eller tömkörning borde väl inte vara någon fara? Min gamla dam mår bäst av att få röra sig regelbundet annars blir hon så stel i lederna..

Du menar möjligtvis inte carpalleden, knä finns ju bara bak och tycker det låter konstigt med 4 cm ovanför knät??? Visst kan man slarva och kalla det för framknä, men skriver man bara knä så är det ju givet att det är bak.

Ja, jag tänker att jag ska avvakta över helgen. idag på morgonen var hon lika svullen som igår. Anledningen till att jag är lite orolig är att under de åtta år som jag har haft henne så har hon aldrig blivit svullen på detta sättet. Och hon är en häst som är överallt, klampar runt i stenrösen o.s.v. och hon kommer ofta in med småsår på benen men detta är något nytt!

Antar du menar "framknä", dvs carpalled? Isf så kan du beskriva lite mer hur svullnaden sitter? Om den in´te går ner skulle jag kolla upp den i nästa vecka, så att det inte är en led- eller senskidegalla, med tanke på placeringen.

Ja, jag menar såklart carpalleden men jag är en sån där slarvig typ som kallar den för knä ;)

Japp carpalleden menar jag.
Svullnaden sträcker sig över hela leden, börjar några cm över och slutar några cm under och är som tjockas mitt över leden. Men hon är inte svullen över hela leden utan mer på utsidan (lateralt). Svårt att förklara men ni fattar nog.
Svullnaden har gått ner lite ikväll och hon känns inte lika varm så jag hoppas på att det ska bli ännu bättre under morgondagen annars ringer jag nog och diskuterar med min veterinär.

Just där, dock i höjd med ovankant och halvvägs ner hade min sin galla. Därför jag för säkerhets skulle skulle kolla om det inte ger sig.

Svullnaden har minskat ytterligare under natten. Nu är hon bara svullen precis över leden så det känns som att det går åt rätt håll iaf! =)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Såå.. För fyra dagar sedan fick jag en hästspark på utsidan av vänster knä. Inte så hård tänkte jag, det löser sig. Men den verkar ha...
Svar
4
· Visningar
544
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
2 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka