Svullet knä och svullnad på framsida skenben?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Schrewelius85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 5 872
S

Schrewelius85

Min häst har varit svullet i knäet ett par dagar nu. Liksom varm och vätskefylld över knäet men ingen hälta eller så. Har låtit honom vila och vara inne med promenader och lindade framben.Har tyckt idag att de var mkt bättre och tänkte släppa ut han imorn.Så jag tog av honom lindorna och så. Kom tillbaka dit ikv och då tyckte jag att han fått ngn konstig utbukning över skenbenet framtill. Har ingenaning vad de kan vara :S ngn som har ngt tips ?

Sv: Svullet knä och svullnad på framsida skenben?

Hej

Kan han ha fått ett rejält överben?
Är det hårt? Sitter det mitt på skenan fram?
HIttade min häst med ett mindre roligt framben idag, jätte konstigt svullen, över kotan och utsidan på benet. Veterinären ville bara avvakta då hon inte verkade halt.
Suck, man får ont i magen för mindre ibland, i mitt nästa liv skall jag samla på frimärken.

Lycka till med din häst

/B

Hej

Kan han ha fått ett rejält överben?
Är det hårt? Sitter det mitt på skenan fram?
HIttade min häst med ett mindre roligt framben idag, jätte konstigt svullen, över kotan och utsidan på benet. Veterinären ville bara avvakta då hon inte verkade halt.
Suck, man får ont i magen för mindre ibland, i mitt nästa liv skall jag samla på frimärken.

Lycka till med din häst

/B

Vad jag tror så är de en spark el nåt han fått men han haltar inget rör sig mer än gärna och så. Hade du vetrinär ute? vad trodde hon ?Ja typ på mitten sitter de och ja hårt kan man nog säga att de är,men kanske med lite vätska runt om? Frimärken,ja de låter som en toppen hobby!Billig,riskfri och så!
Lycka till sj med din!

Skulle kolla upp knäet jag, men så är jag NOJIG med knäsvullnader sen fbldamens knäskada..

Min vet (jour) kunde inte säga vad det var, vrickat sig troligen. Eller slag (men hon/hästen går själv i hagen för tillfället)
Har du ingen hälta och hästen är lugn så hade jag släppt ut den, men givetvis haft det hela under kontroll så att det går åt rätt håll.
Är det ett överben som bildats så brukar det viktigaste vara att dom inte kan slå i det igen innan det stabiliserat sig så ett par rejäla senskydd kanske hade varit bra, ifall inte hagarna är för leriga....

Min vanliga veterinär brukar säga att är dom inte halta innan böjprov så kan dom gå som vanligt i hage (ifall dom inte är helt tokiga).
Samt att man skall skydda dom från att kunna slå i igen under den närmaste tiden. Jag får helt enkelt ha lite is i magen och hålla tummarna för att det inte ser värre ut i morgon bitti, för då ringer jag nog och stör honom på hans jul ledighet.

/B

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: Lobelia
·
A
Hästvård Jag blir tokig! Vet inte vad jag ska göra... Men till att börja med, hur ser man på en häst om han har ont i knäna? Förutom att böja...
Svar
2
· Visningar
1 105
Senast: pompelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka