Svullet juver

Bubbaz

Trådstartare
Juvret är svullet och alldelens hårt på Quartern. Det är nästan som om hon kannat upp fast spenarna har inte svällt, hon må se dräktig ut men det e hon inte på långa vägar :angel: .
Märkte det för en vecka sen o tänkte att det kunde ha med att hon e brunstig, precis som vi kan bli lite svullna och ömma under pms. Det är inte så att hon e öm men hon tycker inte att det e lika skönt att jag kliar henne där, hon brukar älska när jag kliar henne och pillar bort smuts mellan spenarna annars, nu bryr hon sig inte.

Någon som har erfarenhet av något liknande??? :confused:

Sv: Svullet juver

Även om stoet inte är dräktigt kan hon drabbats av en juverinflamation!
Har hon varit dräktig någon gång?

Annars kan de bli ansvällna av vätska i juver, som vid lymfangit, hur ser hon ut i benen?

Om det är en juverinflammtion brukar de bli hemskt ömma, och även få feber.....
De behöver då behandlas med pencillin.

Ta tempen om du inte redan gjort det, och om det är feber så bör du ta kontakt med en veterinär.
Kan ju vara bra även för att få råd och deras bedömmning oavsett....

Hon har inte varit dräktig tidigare...

Har inte tempat henne men hon e pigg och inte öm i juvret, men ska tempa henne när jag kommer hem idag!

Vätska låter intressantare..hon har lätt att få lymfangit och faktiskt nu när du säger det så har hon nog fått en lättare lymfangit igen... hon e oftast lite svullen i bakbenen..

Vad kan vätska i juvret beror på?

Låter som juverinflamation.

Kolla om hon har feber då kan du behöva ta ut en veterinär för att få penicillin.

Har hon ingen feber kan du få det att gå över snabbare om du masserar juvret med kamfersalva och mjölkar ur vätskan ofta

Stoet jag har har regelbunden juverinflamation. En gång varje vår har hon det, så jag bara väntar på att den ska komma nu.

Hon har samma symtom som din verkar ha, fast hon har ibland feber.

Om de inte har feber så brukar vi ut och galoppera så att blodet cirkulerar, så gör man med galopphästarna har jag fått lära mig. Har hon feber blir det penicillin.

Hejsan!
Ja det låter som juver infektion.
Ta ut en vet. som ger hästen pencillin och be även att få ta " bakteri prov" på vätskan.( det som ska mjölkas ur)
Du ska även mjölka hästen, för när det svullnar så blir det skönt för dem att trycket lättar.
Vätskan som du mjölkar ur är ofta små gul, tjock flytande, och du ska mjölka henner två ggr om dagen tills vätskan blir klar o vit.

Vårt sto hade det 3 ggr, har nu inte haft det nåt mer. HOn var inte dräktig el brunstig, vet. visste inte vad det kunde bero på, men troligen nåt hormonellt.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Mitt 24-åriga islandssto har under ungefär 2 års tid varit väldigt svullen runt och i sitt juver. Juvret är så pass svullet att det...
Svar
5
· Visningar
1 873
Senast: Teilani
·
Hästvård Dräktiga stoet hemma har fått svullet juver. Det första jag tänkte på var juverinflammation men hon var pigg i övrigt förutom att hon...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: linnsan
·
Avel Idag när jag skulle rengöra stoets juver (hon är inte dräktig) Så upptäckte jag att hon var jättesvullen i ena spenan, det kändes...
Svar
2
· Visningar
1 186
Senast: GoldenSam
·
L
Hästvård Min ponny har haft svullet juver(sto) nu i ca. 1vecka. Hon har inte ömmat eller liknande. Hon är svullen framför båda spenarna, det är...
Svar
4
· Visningar
1 192
Senast: Lisaaa__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka