Svullet juver

linnsan

Trådstartare
Dräktiga stoet hemma har fått svullet juver. Det första jag tänkte på var juverinflammation men hon var pigg i övrigt förutom att hon ömmar på juvret när man tar på det. Ska ut och ta tempen nu då jag inte har temp i stallet.

Hon är dräktig och är beräknad att föla ungefär 8-9 april.

Läste att det kan bero på att de rör sig för lite? De går i en liten hage då hon smet mycket innan då strömmen inte funkade. Kanske testa att ta en promenad. Läste också att de kan bli svullna i skap om de får för mycket protein?

Någon som har en aning?

Jag ska såklart ringa vet. såfort jag har varit ut och tempat henne.

PS: Hur är det med stelkrampsvaccinering, det är en månad innan beräknad fölning? Så jag inte blandar ihop med ngt annat..

Tack för svar!

Sv: Svullet juver

Vi hade såklart ingen temp hemma, men mamma har en om det skulle behövas. Hon är pigg och vaken, det enda är då att hon är öm. Jag tog ut och longerade henne några minuter och svullnaden gick ner efter det och hon var inte heller lika öm så det kanske hade med det att göra ändå? Någon annan som har varit med om det?

Liknande trådar

Hästvård Mitt 24-åriga islandssto har under ungefär 2 års tid varit väldigt svullen runt och i sitt juver. Juvret är så pass svullet att det...
Svar
5
· Visningar
1 873
Senast: Teilani
·
Hästvård Jag har en förstföderska som är beräknat om 7 veckor. Hon har börjat sätta juver men har de sista dagarna blivit väldigt spänd och öm...
Svar
1
· Visningar
769
Senast: hyperff
·
Hästvård När jag plockade in min 5-åring från hagen på söndagkväll var han väldigt halt på vänster bak, ville inte riktigt trampa ner ordentligt...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: bapro
·
Avel Idag när jag skulle rengöra stoets juver (hon är inte dräktig) Så upptäckte jag att hon var jättesvullen i ena spenan, det kändes...
Svar
2
· Visningar
1 186
Senast: GoldenSam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V