Svullet framben

H

Häst 2004

Min häst har blivit skadad på betet, antagligen en spark.
Har två små sår som sitter ovanför knäet på hö framben, hon är svullen. Har tagit hem henne från betet och haft vet hos henne, enl vet är såren ej djupa, har ej gått igenom skinnet. Hon fick för säker
hetsskull en påfyllning på stelkrampsvacc, samt att jag fick fucidin salva att smörja på såren för att skydda mot flugor.

Hon är nu efter c:a 2 dgr fortf svullen men svullnaden går neråt!
Frågan är om jag ska våga släppa ut henne på betet igen!?
Hon står ju mer stilla nu när hon står i box på natten och endast går i mindre hage på dagen! Jag har börjat skritta henne igen och hon är pigg o framåt och verkar inte känna av skadan.

Sv: Svullet framben

Om jag inte har helt fel är det väl bara bra om hästar med svullnader ska röra på sig (inte rusa runt som en tok). Så då kan det ju vara bra att ha den i hagen så länge den håller sig hyffsat lugn?

Sv: Svullet framben

Ja vad jag förstår av veterinärens rek så ska hon röra på sig så mkt som möjligt! Svullnaden har inte gått så långt som till lymfangit, utan
den är mjuk ej varm längre! Och har flyttat sig nedåt!
Det jag är lite rädd för om jag släpper henne på betet igen är att hon springer mkt, men samtidigt har hon gått där hela sommaren så jag tror att de lugnar sig relativt snabbt !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Freeride
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 731
Senast: remmis
·
Hästvård Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet...
Svar
3
· Visningar
3 208
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama