svullet ben!

N

Novisen

Hejsan!
Jag undrar lite grann om en häst som har ett svullet ben, hon stödde inte på benet första dagen men gör det idag(dag 3) men hon är nu mer svullen och varm.
Hon har fått boxvila och har inte längre något kraftfoder utan bara ca 25 kg hösilage om dagen( hästen är ett fullblod som inte arbetar alls)
Någon som vet vad de kan bero på?
Kan det vara en hovböld? Eller har hon kanske fått en spark?
Det finns inga ytliga sår alls eller övriga svullnader(utöver hela benet)
Hon är torr i fin i den andra 3 benen.
Några tips på vad det kan vara o vad man ska göra åt det.
Tacksam för svar.
MVH
Novisen

Sv: svullet ben!

Har du kontaktat veterinär? De är ju bara ett samtal bort.
Lymfangit kanske, har du tempat henne?

Om min häst inte hade velat stödja på benet hade jag omgående kontaktat en veterinär, som ovanstående skrev är det faktiskt bara ett samtal bort. Hade inte hästen velat stöjda på benet idag hade man kanske varit orolig för en allvarlig fraktur!

Gissningsvis kan det vara allt från vrickning, sömstick osv

Du är skyldig att se till att din häst får vård, så ring genast veterinär om du inte redan gjort det.

Vad det kan vara... Kanske en hovbensfraktur!?

Hej!
Min häst va riktigt svullen en dag när jag skulle ta in henne. Jag upplevde henne som mycket halt, men hon stödde på benet! ( 3 på hälta, enligt vet) Jag ringde vet samma kväll fick uppmaningen att kyla benet och vänta till morgonen och se om svullnaden hade gått ner det hade det tyvärr inte så vet. kom ut till oss på morgonen. Det visa sig iaf vara en senskada:cry: så jag tycker ABSOLUT att du ska ta ut vet. eller åka till klinik. (som de andra oxå skrivit) Visst kan det vara mycket annat, men bättre att vara på den säkra sidan:)

Lycka till med din häst!!! Hoppas allt löser sig!

Hon har inga skor, men ömmar när man känner henne på ljumsken. Idag är hon bara svullen med går normalt på benet. Hon stödde på benet redan fösta dagen o gick på det när jag ledde henne in i stallet. Därav kontaktade jag inte veterinären omgående. Hon var inte svullen innan hon fick boxvila. Ska jag prova att gå en liten runda med henne i morgon?
Självklart ska jag kontakta en veterinär, men eftersom hon stödde på benet(när man gick med henne) och var inte svullen, mest varm första dagen tog jag det inte så allvarligt. Men när hon stod stilla så "vilade" hon benet. Ursäkta att jag uttryckte mig fel i tidigare inlägg.
Ingen som helst feber, tempas 2 ggr per dag, pigg o fin o gosig precis som vanligt.

Tack för era svar föresten...:) Men kan hästen verkligen få en senskada av att gå omkring i hagen hela dagarna? Hon gör inget annat än att går mellan hösilage balen och vattnet...

Det låter kankse mer som din häst har fått lyfamgit eller blodförgiftning eller något liknande:confused: eftersom hon ömmar i ljumsken.. jätte svårt att uttala sig, du borde bolla med någon vet.

Min häst fick senskadan i hagen typ för 1 år sen med ungefär detta underlag... Dom kan hitta på saker om olyckan är framme! Jag tycker att det är bättre att ta det säkra före det osäkra hur som helst har ju din häst fortfarande ett svullet ben!? och det orsakas av något! Vad det än är så kan det inte skada att hitta skadan/sjukdomen i ett "tidigt" skede. Jag tycker fortfarande att du verkligen ska ringa vet och rådfråga.

Hejsan!
Pratade med vet idag och ett par kompisar som har hästar. De sa att de hade gjort som jag. Låtit henne vila i boxen ett par dagar o se hur det ser ut då. Idag är hästen ytterst lite svullen om sitt bakben och ömmar inte alls när man rör henne någonstans. Enligt vet så var det troligtvis bara en vrickning så jag skulle avvakta i ett par dagar till och se hur det ser ut då. Eftersom hästen ej hade eller har feber tyckte inte vet att jag skulle vara orolig. Det var inte hon. Skulle låta henne gå i sin lilla rasthage som jag byggt upp åt henne ( ca 15 X 30 meter) den är helt slät eftersom ingen har gått där tidigare.
Håller er uppdaterade om hur det ser ut i morgon!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
2 048
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 737
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka