Svullet ben

belladonnas

Trådstartare
Min häst slog upp en sår någon gång mellan söndag-månad. Själva såret var inte djupt men han var ganska svullen. [se bild 1.] Så jag tog och tvätta rent såret och sen kylde benet i 15 min. Svullnaden lade sig nästan helt då. Sen sprutade jag på plåsterspray och släppte ut honom igen. (han har sommarbete). Sen har jag varje dag gjort rent såret och kylt benet minst 15 min varje dag. Såret har blivit jätte torrt och fint medans svullnaden snarare har blivit större. Fast svullnaden är inte på samma sätt lägre. Utan den har mer jämnat ut sig och lagt sig över hela knät. [bild 2&3] Varför går inte svullnaden ner när såret har lagt sig? :crazy: Jag förstår att det kan vara för att det är varmt ute men det borde ju lagt sig nu i såfall? Han markera yttepytte lite på böjt spår men han blir irriterad när man håller på med benet. Idag när jag kylde så lade sig inte svullnaden något alls :crazy:

Vad ska jag göra?

bild 1
21019125.jpg

bild 2
21019124.jpg

bild 3
21019123.jpg

det är vänster fram

Sv: Svullet ben

pröva att lägg ett jodopaxomslag (1-2%) några dagar (glöm bara inte lufta mellan omläggningarna ) det tar ner dom flesta svullnader effektivt.

Det såg nästan ut att vara lite lymfangitvarning på det där! Det finns inte nåt skit eller inkapslat var kvar under sårskorpan?

Jag tänkte detsamma som fragansia, lymfangit! Var in med mitt sto för 3 veckor sedan, hon såg ut sådär i benet, och det var lymfangit. Har du kollat med vet?

Nej jag har inte kollat med vet än. Tänkte göra det om det inte går ner innan helgen är slut. Tycker ni jag ska kontakta redan nu?

Har du tagit temp på hästen? Skulle nog ringt vet och rådfrågat, så får dom avgöra om man ska vänta över helgen eller kolla hästen nu!?

Nej, jag har inte tagit temp på honom då jag har varit själv i stallet hela veckan. Och han sparkar mot en när man tar temp, så därför behöver man vara 2 när man gör det.

Men idag tog jag bort sårskorpan för att se om det fanns något var att trycka ut. Men såret var torrt och fint, lite blod bara. Det fanns inget var alls att trycka ut. Han markerar fortfarande och är svullen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 107
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! För ca 3 månader sedan hittade jag min häst helt förstörd i hagen. Höger framben , ca 10-15 cm från knät mot bogen var det ett...
Svar
18
· Visningar
2 493
Senast: Ozi
·
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
2 193
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 134
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI