Svullet ben

K

Krabban

Upptäckte imorse att nya pållen hade en svullnad på hö bak. Svullnaden låg från kotan och upp på ungefär halva skenbenet. Vad tror ni att det kan vara? Den kändes ganska "hård", tyckte jag. Såg ingenting igår kväll så det har väl uppkommit under natten. Har precis köpt honom så han har fått göra ett ganska hastigt foderbyte - kan det ha ngt med det att göra? Det är ju halt och hårt i marken - kan han ha vrickat sig/felbelastat benet?

Han har inte blivit riden mycket alls på länge, vi tog en skrittur i förrgår så han har väl inte direkt överbelastats av ridning.

Vad tänker ni?

Sv: Svullet ben

Att det är säkrast att inte uttala sig över nätet utan låta veterinär svara...

Luleå skrev:
Att det är säkrast att inte uttala sig över nätet utan låta veterinär svara...
Jaha, vad roligt med ett forum där man inte uttalar sig om saker:crazy: . Nu frågade jag inte vad ni VET utan om vad ni TROR. Suck...:cool:

Iallafall. Har kollat honom igen nu, och hittade ett litet litet sår på benet, så det "mysteriet" är nu löst. Skönt att ha hittat det :).

jaa.. håll rent ordentligt så det inte blir någon lymfangit av det!
bra du hittade såret! :)

Ja det känns jätteskönt! Jag funderar lite på hur jag ska göra, ska man göra ngt omslag av ngt slag - eller räcker det med att bara rengöra det så gott det går, och sen låta det "torka upp" tror du?

det beror ju lite på sårets utseende.. om det är som en "ficka" så ska du vara mer vaksam.. är det bara ett litet sår kan du nog bara vara flitig med att rengöra och sätta på lite salva, gärna streptocillin och därefter en tjockare salva (jag föredrar socatyl) så hålls det tätt och rent! :)
Lycka till! :)

Tinen skrev:
det beror ju lite på sårets utseende.. om det är som en "ficka" så ska du vara mer vaksam.. är det bara ett litet sår kan du nog bara vara flitig med att rengöra och sätta på lite salva, gärna streptocillin och därefter en tjockare salva (jag föredrar socatyl) så hålls det tätt och rent! :)
Lycka till! :)

Jag funderar lite på ett jodopaxomslag/bandage... vad tror du om det? Det kan väl inte skada iallafall?

Se till att ha den ordentligt utspädd bara.. och att hästen inte är allergisk mot jodd.. annars tycker jag mkt väl du kan lägga det i joddomslag om du tycker det ser ut att behöva det! :)

Ja självklart ordentligt utspädd! Hmm allergisk visste jag inte ens att det kunde vara... Det har jag ingen aning om... hur vanligt är det? Och hur ger det sig utryck?

Jodopaxomslaget var lite istället för det du föreslog... Har inte dessa grejer hemma, och då verkar det lite enklare. Dessutom har jag läst att jodopaxomslag kan ha bra effekt i just sådana här fall.

Tack för din respons och dina tankar!:bow:

Det är mkt riktigt att det brukar funka utmärkt i dessa fall :)
Många orsaker till dessa reaktioner tror jag är att det används alldeles för stark jodopax... Men sedan har jag hört att det kan se riktigt illa ut efter en allergisk reaktion. Men ha det under uppsikt så är det nog ingen fara! :)
Lycka till! ;)

Tack så jättemycket för tipsen och svaren!:bow: Ska gå ut och rengöra och lägga om det nu, så får vi se imorgon hur det ser ut.

Har nu gått ett par dagar sedan benet blev svullet. La på ett jodopaxbandage på natten, vilket gjorde att svullnaden över skenbenet la sig REJÄLT - skönt! Ute i hagen fick han gå som vanligt, och röra på sig med de nya hästkompisarna. Veterinären tyckte det lät super, och tyckte vi skulle fortsätta så ett par dagar - sen borde det vara bra.

Tisdag - Svullnaden och sticksåret upptäcktes. Jodopaxbandage över natten.
Onsdag - Svullnaden gick ner betydligt, men är fortfarande lite svullen och varm.
Torsdag - Svullnaden gått ner lite ytterligare, lite svullen över kotan och varm. Jodopaxbandage över natten.
Fredag - Samma som torsdag
Lördag - Fortfarande lite svullen (väldigt lite) och varm. Tog en kort promenad med honom. Lindade honom ej över natten.
Söndag - Kändes likadant. Skrittade ut på honom. Ej lindad över natten.
Måndag - När jag tog ut honom ur boxen imorse för att släppa honom i hagen så var han inte längre varm runt såret. Men däremot kändes han lite "gallig"/svullen/varm bak på kotan (samma ben som såret).

Jag ska kolla på honom när jag tar in honom ikväll. Svullnaden kan ju ha gått ner när han varit ute och rört på sig lite.

Vad tänker ni nu? Kan det ha med inneståendet över natten att göra? Ridningen igår? Det är rätt hårt i marken och mycket ojämnt eftersom det ständigt smälter undan lite, för att sedan frysa på igen.

tja.. lite svårt att veta.. citerar som du skrev.. ""gallig"/svullen/varm"
Just där med gallan är intressant.. Är det "bara" samma svullnad som tidigare tycker jag du ska på med joddomslag igen och innan det massera benet med lactacydtvål eller liknande.
Är han gallig som knölar i senskidan eller liknande låter det ju mer som en plötslig överanträning eller vrickning. Är han halt?

Om han har en värmeskillnad tycker jag inte du borde sitta på honom.., är den liten så kan du ju alltid promenera, men kan ju vara onödigt att sitta på.

/K.A

Tack för alla dina svar!:bow:

Så här blev det:
På dagen (måndag) kollade jag honom igen och svullnaden hade gått ner igen. Han var alltså inte längre "gallig", lite lite svullen kanske , men verkligen pyttelite. Jag la, som du oxå skrev, på ett jodopaxomslag över natten.

Tisdag (igår) - nästan ingen svullnad alls. Varm, men det är klart han är efter att ha stått lindad över natten. Efter ett par timmar kändes han sval om benet, och svullnaden var minimal. Man kunde nästan inte känna den om man inte kände super super-noggrant och jämförde med det andra benet. Väääldigt lite svullen alltså, på ett litet område. Skrittade ut på honom, lindade honom runt om, stödjande. Efter ridturen kändes han jättefin i benen:) . På kvällen lindade vi honom utan jodopax och strax över såret så det skulle luftas, då han inte längre var varm/svullen där.

Imorse, onsdag - när jag tog av lindorna kändes han lite lite svullen... Ska ut och kolla honom snart igen (har ju lärt mig iallafall att svullnaderna går ner han rör sig.)

Han är inte halt.

Har du honom lindad båda bak? För i så fall kan du ju jämföra värmen över bakbenen. Och jämför på alla möjliga ställen.
Kolla gärna noga runt såret och se om det ser ut som att det samlats någon form av "ficka" under. Det brukar det inte göra om man håller rent det ordentligt och det verkar du ju vara flitig med!
Men skulle itne förvåna mig om det var/är början till något lymfangiskt så håll noga koll på det och kolla tempen på honom om du tycker svullnaden ökar.

Lycka till! ;)

/K.A

Typiskt min otur! :crazy:

Min man är ute för att fylla på vatten till hästarna m.m. - BRAK - säger det, och vi har 3 hästar lösa på gårdsplan:eek: ... Tillslut får vi in alla 3 i sina boxar. Då har de dragit världens vepa i hagen och inte hunnit stanna innan staketet och - PANG - rätt igenom elbanden. Lite skrapsår på den stora som antagligen banade väg för de andra genom staketet:smirk: . Fullblodet med sina, vad jag efter dessa veckor upptäckt, känsliga ben, blir ju såklart lite svullen PÅ ANDRA BENET :confused: ... trötta mig :cool: ...

Så nu är det lindor på båda bak inatt igen, och hoppas att det går ner till imorgon (jag tror det, det var inga sår direkt att tala om, antagligen har han slagit i sig själv i kalabaliken). Men det ursprungliga benet såg fint ut kring såret iallafall. Svårt att säga nu vad som är vad... Får väl se imorgon hur det ser ut...:crazy: (Jäkla galningar:eek: :D )

ojoj!! jisses!!! vilken otur du har!! =S
Hehe, aja.. tur att det gick så pass bra som det gjorde då kanske..
du får återkomma! ;)

En liten första rapport är att ingen var halt iallafall. Fullblodets ben var fina när vi tog av lindorna, uppgav min man. Liiite, lite svullen kanske på insidan, ungefär på samma ställe som innan. Men skönt att det såg bra ut, jag var lite orolig där ett tag...

Jaa du har kanske rätt i att det var/är ngt lymfangitiskt... Jaa ska nog ta och tempa honom ikväll när han kommer in (tänkte eg. göra det igår, men när han väl kom in så var han såå nervös/uppstressad av allt så det var ingen idé:smirk: ).

Det är ingen sårficka, det ser väldigt fint ut för övrigt. Det har läkt ihop (det var ju väldigt litet), men inte för snabbt, och som sagt - ingen sårficka. Och han är ju inte halt, och svullnaden är ju vääldigt liten numera. Han är inte heller så varm längre, liite grann bara på ett rätt begränsat ställe, detsamma gäller svullnaden.

Det känns rätt bra - som att vi börjar få det lite över kontroll faktiskt. Och den lilla svullnaden känns främst på morgnarna - måste det vara ngt "fel"? Han kan inte bara vara så att han svullnar lite på nätterna? (Visserligen ojämnt i sådana fall...)

Det som är svårt är ju att vi inte haft honom så länge, så vi hann ju aldrig se vad som var normalt för honom innan han blev så svullen av såret. Vi vet ju liksom inte vad som fanns där innan, så att säga...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 421
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel