Svullet ben

Sv: Svullet ben

Många fall där det är början till lymfangit (det behöver ju inte bryta ut) så minskas den svullnaden efter rörelse. Så det kanske kan verka som att han svullnar över nätterna, men den svullnaden de brukar få över att bara stå inne är väldigt typisk.. Området över hoven upp till kotan är det området man brukar se tydligast och till vissa upp en bit längre på benet.
Men i ditt fall rör det sig bara om på ena benet?
Varar det något, eller är det torrt och fint?
Bra att det inte syns någon ficka under såret, för isf hade det inte varit så bra..
Mvh, Kristin

Först och främst vill jag tacka för alla svar!:bow: Jättestor hjälp, och väldigt skönt att få respons på sina tankar.

Många fall där det är början till lymfangit (det behöver ju inte bryta ut) så minskas den svullnaden efter rörelse. Så det kanske kan verka som att han svullnar över nätterna, men den svullnaden de brukar få över att bara stå inne är väldigt typisk..
Intressant... För så har det verkligen varit - att det lagt sig efter att han varit ute, eller när vi skrittade ut t.ex.

Området över hoven upp till kotan är det området man brukar se tydligast och till vissa upp en bit längre på benet.
Men i ditt fall rör det sig bara om på ena benet?
Jag är inte världens bästa på hästens delar/ben, men jag ska försöka förklara. Den lilla svullnaden är på kotleden kan man säga. Precis i kanten till skenbenet (hänger du med?). Syns ingenting på kotan eller kronan. Den ursprungliga svullnaden var från kotleden och en bit upp på skenbenet, men har nu gått ner och man känner endast en liten liten svullnad på kotleden. Ja, det är bara på hö bakben, dvs det ben som han fick sår efter broddtramp (han är en liten slarver;) ).

Varar det något, eller är det torrt och fint?
Nä inget var. (Du menar från såret?) Det är jättetorrt och fint, och har varit det hela tiden.

Jag läser nu i "Hälsoråd för häst" från Apoteket om Lymfangit. Där står det att det kan uppkomma om vissa bakterier kommer in i såret. Men det borde inte vara så mycket bakterier kvar nu tycker jag, jag menar efter alla de där jodopaxomslagen vi gjort över nätterna. (Det har vi ju visserligen inte gjort nu på ett par nätter...) Det står iallafall att det är bra att hästen motioneras/arbetas...

Men du är nog kanske ngt på spåren ändå. Men hur ska jag tänka vidare kring detta? Om det nu är lymfangit (på ett tidigt stadium) - vad göra? Bara hålla rent och motionera honom så länge han inte har feber? Fortsätta med jodopaxomslagen? Eller behöver han kanske antibiotika? Men det är just det att det är så väldigt liten svullnad vi pratar om, såret ser fint ut, han är inte halt och resten av benet ser superfint ut.

Krabban skrev:
Först och främst vill jag tacka för alla svar!:bow: Jättestor hjälp, och väldigt skönt att få respons på sina tankar.
Ingen orsak! ;)

Krabban skrev:
Intressant... För så har det verkligen varit - att det lagt sig efter att han varit ute, eller när vi skrittade ut t.ex..
Ja, är hästen inte halt och inte har någon värmeskillnad så skadar sällan rörelse, det läker snarare oftare!

Krabban skrev:
Den lilla svullnaden är på kotleden kan man säga. Precis i kanten till skenbenet (hänger du med?). Syns ingenting på kotan eller kronan. Den ursprungliga svullnaden var från kotleden och en bit upp på skenbenet, men har nu gått ner och man känner endast en liten liten svullnad på kotleden. .

Det är inte så att han bara har en hård liten knöl precis där broddtrampet kom? :idea:

Krabban skrev:
Jag läser nu i "Hälsoråd för häst" från Apoteket om Lymfangit. Där står det att det kan uppkomma om vissa bakterier kommer in i såret. Men det borde inte vara så mycket bakterier kvar nu tycker jag, jag menar efter alla de där jodopaxomslagen vi gjort över nätterna. (Det har vi ju visserligen inte gjort nu på ett par nätter...) Det står iallafall att det är bra att hästen motioneras/arbetas... .

Sedan beror det också på hur turligt/oturligt såret har hamnat. Sår på insidan av skenbenet är mest förödiska, emn om jag fattar det rätt så fick din häst ett sår nedanför kotan, på utsidan?

Jag tycker det verkar klokt att fortsätta som du gjort. Tycker du att såret ser fult ut, eller om svullnaden börjar öka så sätt ett joddopaxomslag. Sedan är det nog inte fel att ha båda bakbenen lindade under natten (om nu såret är så pass torrt).

Märker du att han bling hängig eller liknande så får du ju givetvis kontakta vet. Men som på din beskrivning nu undrar jag om det inte bara är ett litet överben han fått.. få se på ditt svar sen :d

MVH, Kristin

Det är inte så att han bara har en hård liten knöl precis där broddtrampet kom? :idea:
Var precis ute och kollade honom. Tog tempen - ingen feber, 37,6. Såret i sig är fint. Han är lite svullen runt om, max en 50-örings storlek. Den svullnaden nu som vi diskuterar i tråden är inte runt såret. Den är liksom "längre bak". Ungefär att det blir "rakare" mellan kotleden och skenbenet.

Sedan beror det också på hur turligt/oturligt såret har hamnat. Sår på insidan av skenbenet är mest förödiska, emn om jag fattar det rätt så fick din häst ett sår nedanför kotan, på utsidan?
Såret sitter på insidan av benet, på kotleden ungefär.

Jag tycker det verkar klokt att fortsätta som du gjort. Tycker du att såret ser fult ut, eller om svullnaden börjar öka så sätt ett joddopaxomslag. Sedan är det nog inte fel att ha båda bakbenen lindade under natten (om nu såret är så pass torrt).
Såret är som sagt torrt och fint. Det har liksom inte varit ngt problem

Men som på din beskrivning nu undrar jag om det inte bara är ett litet överben han fått.. få se på ditt svar sen :d
Men är inte överben hårda? Svullnaden känns ju mjuk...?

Ja det var kvällens update, vad tror du?

Krabban skrev:
Ja det var kvällens update, vad tror du?

Jättebra att han inte har feber.
Okej, om svullnaden är mjuk är det ju inget överben. Så när du skriver "den svullnaden vi pratar om nu" är inte den vi pratade om från början? :confused: Kristin är trött nu :p
Du har inte möjlighet att fota? Hade ju kanske varit lite lättare för en annan att se det framför sig då :d
Men om det är en mjuk liten knöl som inte sitter vid såret.. Det är inte så att han har en galla där då? och att det mjuka du känner är ledvätska?
bara spånar :p

Ja jag fotar honom imorgon!

Jo svullnaden vi talar om är den som vi talade om från början. Men sen över såret är en anna svullnad oxå som jag beskrev i samma stycke tror jag. Hihi förvirrat.:crazy: :D

Men som sagt jag fotar imorgon så ska jag försöka förklara.

Skriver imorgon istället, ska ut och fira ikväll - har precis blivit erbjuden ett jobb! Jippi!!!:banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Tack så mycket!:) Ja det känns verkligen super! Har precis avklarat min utbildning och annat pluggande (totalt 5,5 år - phu!:crazy: ) och har varit arbetslös en månad. Inte så länge egentligen - jag vet - men man känner ju ändå en oro när man inte har en inkomst. Och så var jag på intervju igår på morgonen, och på eftermiddagen ringde de och sa att de ville erbjuda mig jobb!:banana: Och en bra lön fick jag oxå!:)

Okej här kommer bilderna!

På den här bilden ser man såret. Det känns väldigt fint, inte alls svullet längre. Nu är det mer en ärrbildning om man säger, lite hårt runt såret. Men då talar vi om typ 3 mm, max.
joppes-ben1.jpg

Här är benet bakifrån.
joppes-ben2.jpg

Här är bilden oxå bakifrån, lite snett.
joppes-ben3.jpg

Alltså det är jättesvårt att se, men svullnaden jag pratar om är ungefär 2 cm bakom såret, om man tittar på den 1:a bilden. Och nu när jag var ute och kände på honom så var det så att jag var osäker på om det var ngn svullnad. Men sen jämför man med det andra benet och då kan man känna att det är lite skillnad. Framförallt är skillnaden att han är lite varm.

Alltså det här är så himla svårt! Funderar på att lägga på ett jodopaxomslag inatt (var ju flera nätter sen vi gjorde det) och se om det blir ngn skillnad till imorgon... Det svåra är ju att det är så superlitet... svårt att veta om det verkligen är ngt, eller om jag inbillar mig ibland;) .

Spännande att höra om du förstår ngt av mina "fina" bilder:o ...

Skulle vilja be om ytterligare en tjänst! ;)
Du skulle inte vilja ringa in där du tycker att svullnaden sitter. Jag tycker att jag kan se en liten vag svullnad på första bilden till höger om såret och lite längre ned.. Men hur som helst är det ju inte mycket det är frågan om! :)
Är det stor värmeskillnad? Annars skulle du ju kunna lägga kylande på benet. Kyllera eller liknande (inte över såret då förstås)

Skulle kolla lite noggrannare nu när jag var ute och tog in hästarna... men svullnaden och värmen var borta!:) Kände efter jättenoggrant men hittade ingenting. Lindade honom igen (det kanske är så - att han behöver lindas på nätterna?), så håll tummarna att det är bra även imorgon!

Talade med förra ägaren precis, och hon sa att han hade varit så hos henne oxå... så då borde det ju vara ngt lite mer "permanent" sas, eller? Beror det på att inte blodcirkulationen är igång lika bra iom att han står stilla, eller vad är det? Eller behöver man vara mer orolig?

hejhej.. Idag var jag och en kompis och tittade på ett fullblod som jag eventuellt ska köpa om han går igenom besiktningen.. Men så sa ägaren att han hade haft lymfangit i ena benet precis i början när dom hade köpt honom för ett och ett halft år sen. då undrar jag nu om han är någon häst att satsa på. Brukar lymfangit vara något som återkommer eller brukar det försvinna helt å hållet. Tacksam för svar då jag inte vill riskera att köpa en häst som inte är frisk. min mail är jenny86_@hotmail.com

Ja, jag föreslår absoult att du låter honom ha lindor på sig.
Och de flesta hästar svullnar faktiskt lite över natten. Min gör också det när hon får komma in lite tidigare (till exempel på grund av jättedåligt väder).
Men annars går hon ute till så sent som möjligt och då brukar hennes ben vara rena och fina. Hon är 13 år.
Hur gammal är din häst?
Yngre hästar brukar inte svullna lika ofta.
Och ja det beror på att blodcirkulationen försämras. Hoven fungerar ju som en pump och när hästen inte rör på sig (står i en box) pumpas inte blodet runt som det borde och det kan då bli "svullet".
Så jag skulle inte oroa mig! :)

bananja skrev:
hejhej.. Idag var jag och en kompis och tittade på ett fullblod som jag eventuellt ska köpa om han går igenom besiktningen.. Men så sa ägaren att han hade haft lymfangit i ena benet precis i början när dom hade köpt honom för ett och ett halft år sen. då undrar jag nu om han är någon häst att satsa på. Brukar lymfangit vara något som återkommer eller brukar det försvinna helt å hållet. Tacksam för svar då jag inte vill riskera att köpa en häst som inte är frisk. min mail är jenny86_@hotmail.com

Hej hej, du kanske kan se svaret här?
Ja, de har oftast lättare för att få lymfangit när de dåväl har fått det en gång. Sedan om man ska "nobba" hästen på grund av det, det vet jag faktiskt inte.. Beror väl på om den var lindrig eller inte osv. Noga ska man i alla fall vara om hästen får sår på insidan av benen.
Men som svar på din fråga; Ja, risken för att få lymfangit ökar om de har haft det innan.

Han är 9 år. så han är ju inte purung längre, men ändå inte gammal direkt.

Jag har bara lindat honom båda bak eftersom det är där han varit svullen, kan jag fortsätta med det eller tycker du jag borde linda fram oxå, så att belastningen blir jämn på alla 4? Hur tänker man där?

Så jag skulle inte oroa mig! :)
Nä det känns jätteskönt faktiskt! Nu har jag inte varit ute och kollat honom, det var min man som tog ut hästarna imorse, och jag har inte fått tag på honom, men jag gissar att det sett ut som tidigare... Ska kolla honom när han varit ute ett tag i hagen, och förhoppningsvis har det lagt sig helt:) *håller tummarna*

Och de flesta hästar svullnar faktiskt lite över natten. Min gör också det när hon får komma in lite tidigare (till exempel på grund av jättedåligt väder).
Men annars går hon ute till så sent som möjligt och då brukar hennes ben vara rena och fina. Hon är 13 år.
Hur länge går din pålle ute? Menar du att hennes ben är fina om hon går ute tillräckligt länge på dagen? Om det är så - hur länge är lagom för din häst för att hon inte ska svullna över natten? Lindar du henne oxå?

Som jag skrivit tidigare - tack för alla dina bra svar och tankar kring det här:bow:

Krabban skrev:
Jag har bara lindat honom båda bak eftersom det är där han varit svullen, kan jag fortsätta med det eller tycker du jag borde linda fram oxå, så att belastningen blir jämn på alla 4? Hur tänker man där?:

Tja.. Jag anser ju egentligen att huvudsaken är att det är lika (båda bak eller. båda fram).
Min häst är till exempel lindad båda fram med B.o.T (detta på grund av att hon haft en ligamentskada som är utläkt men håller på att byggas upp fortfarande)
Jag har inte märkt att bakbenen har "tagit stryk" av att inte bli lindade, och jag fick heller ingen ordination av veterinär att linda bak också.

Krabban skrev:
Hur länge går din pålle ute? Menar du att hennes ben är fina om hon går ute tillräckligt länge på dagen? Om det är så - hur länge är lagom för din häst för att hon inte ska svullna över natten? Lindar du henne oxå?:

Är vädret fint så får hon helt enkelt gå ute så länge som bara möjligt. Kan bli så sent som 22-23 ibland. Vanligen är väl dock 21.
Jag har svårt att säga hur många timmar det är som hon måste gå ute respektive hur få som hon ska stå inne för att det inte ska ge upphov till någon svullnad. Det kanske också beror på hur mycket hon har rört sig i hagen under dagen och så vidare.
Sedan tycker jag att jag märkt en skillnad nu när jag plockat av dojjorna. Men det kan lika gärna vara relaterat till att hon går ute längre.. vet jag inte! :)

Krabban skrev:
Som jag skrivit tidigare - tack för alla dina bra svar och tankar kring det här:bow:

Jag delar gärna med mig om mina åsikter och erfranheter till folk som lyssnar och bryr sig om sin häst! ingen orsak! :)

Ursäkta om jag lägger mig i, MEN

Om man får en sårskada där du har fått en, så är det möjligt att ben ¨hinnan reagerar (varav det hårda) och kan leda till att den bildar "överben".

klart du inte lägger dj i! ;)
tråden är öppen för alla!
Men har redan gett det förslaget om du kollar tidigare i tråden på sida 1... :)
Men det var tydligen mjukt

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 421
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel