Svullet ben

Sv: Svullet ben

axel skrev:
Ursäkta om jag lägger mig i, MEN

Om man får en sårskada där du har fått en, så är det möjligt att ben ¨hinnan reagerar (varav det hårda) och kan leda till att den bildar "överben".

Ja vad är det för stil att komma och lägga sig i på det viset;) ? Det är en privat tråd märker du väl;) :D . Som sagt, självklart lägger du dig inte i! Jag är glad för alla tips, idéer och tankar:) .

Angående överben så är det nog inte det nej. Tänkte precis skriva ett "kvällsinlägg" att hans ben kändes superfina nu när jag tog in honom!:) :banana: Innan idag, mitt på dagen, så var han fortfarande lite svullen/varm, men nu - helt torr och fin om benen!

Som vi sa tidigare Tinen. Han är nog så här bara, att han får dålig blodcirkulation av att stå inne så många timmar på natten. Det känns såååå skönt att ha "spårat" svullnaden.

Hejsan. Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men jag har haft något liknande på min häst, fast jag hittade aldrig något sår. Jag ringde till ATG-kliniken i Kalmar om de och där rekommenderade de, som du gjort en jodopaxomslag, det driver ut all smuts, infektioner osv, det är ett värmeomslag....
Sen kan man även lägga alsolspritsomlag som också håller rent men är kylande (kylande omslag) och håller nere svullnaden.

Jag håller tummarna för det var första dagen idag som min häst inte var svullen....

Ville bara nämna det jag fick som råd....kanske e det något som någon av hjälp av någongång.....

Blue Gel är också bra mot svullnader. -ta en rejäl klick och massera ordentligt..

lycka till! kram:bump:

Krabban skrev:
Upptäckte imorse att nya pållen hade en svullnad på hö bak. Svullnaden låg från kotan och upp på ungefär halva skenbenet. Vad tror ni att det kan vara? Den kändes ganska "hård", tyckte jag. Såg ingenting igår kväll så det har väl uppkommit under natten. Har precis köpt honom så han har fått göra ett ganska hastigt foderbyte - kan det ha ngt med det att göra? Det är ju halt och hårt i marken - kan han ha vrickat sig/felbelastat benet?

Han har inte blivit riden mycket alls på länge, vi tog en skrittur i förrgår så han har väl inte direkt överbelastats av ridning.

Vad tänker ni?

Jag longcherade min polle en dag å så gick han omkull, för att det är så dåligt undrlag.
Han gick br å så jag tänkte inte mer på det men dagen efte hade han svullnat upp REJÄLT . Men jag kyler det med linemént varje dag jag ridit å det börjar sakta gå ner.
Men efter jag ridit är det nästan liks stort som andra så jag tycker att du ska ut å rida en tur å se om det blir bättre, och inte låta han vila för att se om det går ner. För att blodet måste ju cirkulera.

Hör gärna av dig om det hjälpte :smirk:

Tinen skrev:
Hej hej, du kanske kan se svaret här?
Ja, de har oftast lättare för att få lymfangit när de dåväl har fått det en gång. Sedan om man ska "nobba" hästen på grund av det, det vet jag faktiskt inte.. Beror väl på om den var lindrig eller inte osv. Noga ska man i alla fall vara om hästen får sår på insidan av benen.
Men som svar på din fråga; Ja, risken för att få lymfangit ökar om de har haft det innan.

Tack för ditt svar! :rofl: hästen hade bara haft en lindrig lymfangit vad jag förstod det som. Hade fått behandling på en gång som hade hjälpt. Och sedan efter det så hade han inte haft problem med det benet igen. Ska jag lita på det?? Tyckte väldigt mycket om hästen i sig och det vore ju dumt om man missade den då. Men man blir ju alltid orolig när det gäller nya hästar. Har ju haft häst förrut som inte haft några problem med benen överhuvudtaget så då blir man extra uppmärksam när man hör något sånt här. men som sagt, tack för ditt svar!

Jag upplever att har man väl börjat med JP- omslag, så är det lika troligt att hästen får Lymfangit vrje gång den får ett sår som man får brev med Posten.

Sätter därför alltid spritförband istället,efter tvätt av benet.

Måste berätta att min häst kan bli svullen/varm / få lymfangit/hänt tre gånger det här året. Jag har tvättat det med silvervatten och så har han fått msm och det gick ned på två dagar :love:
Nu får han msm lite varje vecka och han har hållit sig helt frisk då :idea:
Kanske nått att prova, finns på hälsokostaffärer.
Funkade så bra på mina knän så jag provade till kusen, det är juh antiinlammatoriskt så det är säkert därför det funkar så bra, silvervattnet är bakteriedödande men mer skonsamt än JP

Hör till att jag inte är en "örtfanatisk" person utan mer traditionell i den andan men har reumatism i knäna som blivit mycket bättre sedan jag själv provade just msm.

Obs säljer inte ( det säljs inte av privatpersoner utan finns i hälsokostaffärer)

Pimsen skrev:
Ville bara nämna det jag fick som råd....kanske e det något som någon av hjälp av någongång.....
Den akuta svullnaden löste vi ganska så snabbt med, precis som du oxå skriver, jodopaxomslag. Men sedan upptäckte vi en liten liten svullnad på samma ben som jag hade problem med att spåra. Nu har vi nog kommit frma till att det är dålig blodcirkulation han lider av.

Men tack iallafall! Och lycka till med din häst!

High_Fever skrev:
Jag longcherade min polle en dag å så gick han omkull, för att det är så dåligt undrlag.
Han gick br å så jag tänkte inte mer på det men dagen efte hade han svullnat upp REJÄLT . Men jag kyler det med linemént varje dag jag ridit å det börjar sakta gå ner.
Men efter jag ridit är det nästan liks stort som andra så jag tycker att du ska ut å rida en tur å se om det blir bättre, och inte låta han vila för att se om det går ner. För att blodet måste ju cirkulera.

Hör gärna av dig om det hjälpte :smirk:

Ja nu är preblemet som sagt mer eller mindre avhjälpt. Han svullnade upp pga av broddtramp. Han fick ett sår vilket resulterade i en svullnad (vi kom väl fram till att det var ngt lymfangitiskt, Tinen?). Jodopaxbandage gjorde att den svullnaden gick ner över natten, men körde på det ett par nätter till.

Såret såg jättefint ut, men ändå fanns det en liten svullnad kvar MEN den var inte över såret. Han var aldrig halt och svullnaden gick ner betydligt/försvann helt när han hade varit ute/ridits. Vi kom fram till att han lider av dålig blodcirkulation (Tack Tinen;) ) och lindar honom nu på nätterna och låter honom gå ute så länge som möjligt på dagarna.

Men tack för dina tankar, och du var ju inne på rätt linje - att det handlade om blodcirkulationen!

axel skrev:
Jag upplever att har man väl börjat med JP- omslag, så är det lika troligt att hästen får Lymfangit vrje gång den får ett sår som man får brev med Posten.

Sätter därför alltid spritförband istället,efter tvätt av benet.
Varför skulle det vara så? Förklara gärna, jag vill gärna ha tankar om detta.

Mumin_79 skrev:
Måste berätta att min häst kan bli svullen/varm / få lymfangit/hänt tre gånger det här året. Jag har tvättat det med silvervatten och så har han fått msm och det gick ned på två dagar :love:
Nu får han msm lite varje vecka och han har hållit sig helt frisk då :idea:
Kanske nått att prova, finns på hälsokostaffärer.
Funkade så bra på mina knän så jag provade till kusen, det är juh antiinlammatoriskt så det är säkert därför det funkar så bra, silvervattnet är bakteriedödande men mer skonsamt än JP

Hör till att jag inte är en "örtfanatisk" person utan mer traditionell i den andan men har reumatism i knäna som blivit mycket bättre sedan jag själv provade just msm.

Obs säljer inte ( det säljs inte av privatpersoner utan finns i hälsokostaffärer)
Vad är msm och silvervatten? Kan det vara bra att proppa i antiinflammatoriskt "i förebyggande syfte"?

Det är ett naturligt naturläkemedel så det är ingen fara, jag äter det varje dag själv. Det är mineraler och det är lika troligt att man får svavelförgiftning som vattenförgiftning. Det är kroppens 8:de vanligaste ämne. Det är naturligt inflammationsdämpande till skillnad från mediciner och finns naturlig i bla grönsaker, mjölk men försvinner vi kokning/pastörisering och liknande tillagning. Hästar får i sig svavel naturligt genom gräs på betet vilket förklarar bla att de har bättre hovväxt på sommaren osv. Eftersom det försvinner i processen till hö /hösilage.

http://www.msmse.com/cgi-bin/nav.cgi?sub=products&prevcat=alla&art=PO-01-00200

Är kopierat från länksidan
"
MSM Original ger din kropp vad den behöver vare sig du har diverse hälsoproblem eller tränar mycket. MSM är ett kosttillskott med många olika användningsområden och kan användas både invärtes och utvärtes för bästa resultat.

MSM är en förkortning för Metyl-Sulfonyl-Metan som är ett ämne som finns i nästan alla våra celler. När vi åldras blir våra celler mindre elastiska och drar på sig en hel del med giftigt avfall som försämrar cellens funktioner.

MSM tränger djupt in i cellen samtidigt som den gör cellväggen mer genomtränglig vilket underlättar att avfall spolas bort. Att dina celler blir mer genomträngliga har en lång rad med positiva effekter för din hälsa.

* Näringsämnen kan upptas mer effektivt
* Svullnader och inflammationer minskar
* pH-värdet blir mer neutralt
* Blodtillförseln förbättras
* Histaminframkallande ämnen som orsakar allergier kan mer effektivt spolas bort.

MSM kan användas av alla oavsett ålder, kön eller hälsotillstånd. MSM har används mycket världen över för att ge lindring åt personer med kroniska smärtor av olika slag, t.ex. i muskler och leder. Elitidrottare och andra motionärer använder MSM för att minska dagen efter träningsvärk, snabba upp återhämtningstiden och minimera den ”naturliga” nedbrytningen av muskelvävnad vilket bidrar till att styrkan och vigheten behålls längre.

Genom att äta MSM stärker du också hår, hud och naglar på ett naturligt sätt och många känner dessutom att de har mer energi. MSM är också en kraftfull antioxidant som sätter stopp för fria radikaler i din kropp."

MvH Mumin

bananja skrev:
Tack för ditt svar! :rofl: hästen hade bara haft en lindrig lymfangit vad jag förstod det som. Hade fått behandling på en gång som hade hjälpt. Och sedan efter det så hade han inte haft problem med det benet igen. Ska jag lita på det?? Tyckte väldigt mycket om hästen i sig och det vore ju dumt om man missade den då. Men man blir ju alltid orolig när det gäller nya hästar. Har ju haft häst förrut som inte haft några problem med benen överhuvudtaget så då blir man extra uppmärksam när man hör något sånt här. men som sagt, tack för ditt svar!

om hästen är värt att satsa på vill jag inte avgöra!
Inte heller hur pålitliga hästens nuvarande ägare är! ;)
En del fall är lindriga som Krabbans till exempel (där bröt det väl aldrig ens ut), medans vissa vall kan vara RIKTIGT illa..
Du känner personerna och hästen bättre än mig.. Jag vågar inte ta ställning ifrågan om det är en häst värd att satsa på eller inte! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
664
Senast: Emmsan88
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 421
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: hanny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama