svullet ben

J

JulAhl

Hej! Vore tacksam för lite teorier/synpunkter på en grej. Min häst som jag har haft i ett drygt halvår har sedan ca en månad varit gallig i vänster fram. Hon är inte synligt halt eller öm men svullnaden försvinner bara delvia efter motion. Inte heller särskilt varm. Nu har jag ändå börjat fatta misstankar då hennes hovar är låga i trakterna och även långa i tån. Hovslagare har börjat prata om att sätta dit kilar om ett par dar men jag undrar ändå om ni har några egna erfarenheter av liknande fall? Väldigt tacksam för svar!

Sv: svullet ben

Om du haft henne drygt ett halvår är det ju "din" hovvård som påverkat hovens form...vad säger din hovslagare om det? Eller har du bytt hovslagare nyligen?

Det kan ju vara något när hon bara är gallig på ett ben. DU har lyft upp benet och känt efter längst med senorna när senorna är slacka?

Sv: svullet ben

Hon är svullen över kotan på båda sidor, inte stenhård men inte heller geleaktig. Hovslagaren "skyller" på tidigare skoningar vilket jag tycker verkar mystiskt. Har en tid bokad imorgon för att lägga in kilar på båda sidor så hovarna hamnar på samma nivå. Jag har inte testat att lyfta benet så det får jag testa ikväll och se hur det ser ut.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 625
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka