Svullet ben...

Silkisif

Trådstartare
Hej!
Mina hästar bråkade rejält igår, och ena hästen blev svullen i hb efter bråket.
Igår kväll markerade han och var stel, men ömmade inte. Tvärtom verkade han tycka det var skönt när jag kände igenom benet.

Nu imorse hade han gallor på vb. Han har då stått inne mellan ca kl 15 och 06.

Hur ska jag göra? Han är lite varm på hb, men inte mycket.

Har aldrig haft en halt häst, när hästarna inköptes hade man koll men man glömmer :crazy::(

I övrigt ha båda hästarna ganska ytliga sår, den ene runt bakdelen och andre vid bogen.

Sv: Svullet ben...

Är ju tyvärr ganska omöjligt att svara på med den informationen bara, och över nätet. Hur mår hästen idag?

Vad tittar man efter, så jag kanske kan ge informationen? :)

Höger bak är fortfarande svullet, vänster bak(galla) kommer och går lite.
Han har varit ute nu i några timmar, i paddocken, men är inne igen.

Ingen feber.. Verkar kry annars, äter bra osv.

Det är oavsett jättesvårt att ge råd via nätet. Men rent generellt, så brukar hästen svullna lätt har viss betydelse. Om en häst svullnar av minsta rispa eller i princip aldrig svullnar gör ju att man bedömmer svullnaden olika. Samma sak med gallighet, är den en häst som brukar fylla i benen inne under natten, och den stått inne extra längre så är ju en gallighet inte lika oroande som en häst som brukar vara 'torr' i benen.

Blev hästen bättre (mindre stel) efter en stund ute, eller blev den sämre? Gick svullnaden upp eller ner? Har markeringen blivit bättre eller sämre sen igår, finns någon ömhet idag? Var sitter svullnaden?

Bra är att han är pigg och glad, feberfri och äter, det är alltid en fördel =)

Lite i senaste laget nu kanske, men kyla, kyla och mer kyla är alltid bra första 48 h efter skada, så har du inte kylt kan du göra det, även om det som sagt börjar bli i senaste laget, men bara du inte kyler för 'hårt' eller för länge skadar det inte - värsta som händer är att det inte hjälper.

Men kort sagt - är hästen generellt bättre eller sämre idag, och blev den bättre eller sämre av att vara i hagen?

Jag har aldrig sett gallor på honom tidigare, Men det kan kanske vara att han stått och avlastat höger bak?

Han var svullen mellan kotan och hasen, och svullnaden har blivit bättre. Gallorna var helt borta idag och svullnaden hade gått ner såpass att jag kunde känna någon liten kontur.

Det där med kyla? Vad gör det egentligen? För sen efteråt vill man ju ha värme på svullnaden så den snabbare försvinner?

Kyla kan minska skadans omfattning och minska svullnad. Om/när det fungerar så minskar det blödning, svullnad och smärta. Samt att det kan minska skadans omfattning genom att minska risken för vävnadsskada.

Därför så som tumregel så kyl de första 48 h (inte i ett sträck, men kyl så ofta som möjligt, med pauser emellan), och sen värme.

Vad skönt att han är bättre =)

Liknande trådar

Hästvård Kollade hästarna igår och idag. Ser då att hagkompisen har ett väldigt svullet ben, inte svullet som i senskada utan bara allmänt tjockt...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
2 127
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 603
Senast: Nepenthe
·
Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 634
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18