Svullet ben, vad kan det vara?

millan71

Trådstartare
Har en häst med en liten svullnad på insidan av frambenet strax under knäet som han haft i snart en vecka. Hittar inget sår, lite ljummen, har lindat med BOT på nätterna men det verkar inte hjälpa. Vad tror ni experter? Har 2 bilder som visar själva svullnaden, det är inte mycket men det känns och syns.

Här är det en närbild
bennara.jpg

Här är en bild från längre avstånd
ben.jpg

Sv: Svullet ben, vad kan det vara?

Glömde säga att han är inte halt, ömmar ej när man klämmer?? Ingen skillnad om jag ridit eller han vilat. Ingen som vet eller kan gissa?

min häst har haft liknande på ena benet. Jag har använt liniment och ibland lindat benen (linda dock inte hela tiden för då kan de komma tillbaka när du sedan slutar linda!). och skrittat mycket, lugn ridning.

Är svullnaden hård eller mjuk?
Kan tänka mig att hästen kanske slagit sig själv?

ja, jag har oxå på känn att det är på G att bli ett överben. det är inte stenhårt men heller inte helmjukt. Vete tusan vad det är med honom idag hade han feber? Ringde kliniken men de tyckte vi skulle avvakta över helgen. Ska in på onsdag för koll av andra saker, får väl köra hela registret då och se vad som är fel med den lilla gossen om inte läget blir sämre under helgen vill säga.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 737
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka