Svullet bakben

S

Skuggabaldur

Upptäckte ikväll när jag kom till stallet att lilla pållan skadat sig. Både hon och en annan häst hade haft sönder sina täcken och min hade sår på insidan av vänster bak plus att hon är svullen och halt på samma ben. Från nedanför hasen och ner till kotan är det svullet och ömt, dock bara aninges, aninges varmt. Tycker hon är mest svullen på insidan benet.
Hon haltar när hon går, inte vansinnigt mycket eller så, men hon är tydligt halt.
Gjorde rent såren med koksaltlösning och sprayade på sårspray. Tog tempen - ingen feber. Pigg i övrigt.

Fick inte tag i veterinären (har väl nåt akutfall), så jag tänkte att jag frågar er så länge. Ska ringa igen när de öppnar imorrn.
Vad tror ni, låter det som något allvarligt eller kan hon ha fått en smäll bara? Kan hon gå ut i hagen imorrn eller ska jag lämna henne inne? Nåt mer som ska göras?
Kommer givetvis fråga vet. detta imorrn, men hade varit bra med lite åsikter redan nu. Så slipper jag ligga och oroa mig hela natten.

Usch, hon har aldrig varit halt innan, så man blir ju så rädd:cry:.

Vi tror att det möjligtvis kan ha kommit en svärm med älgflugor och krupit under täcket eller nåt. Känns som enda förklaringen...

Sv: Svullet bakben

Skall försöka fatta mig kort.:p
Min ena häst blev sparkad på insidan av v. bakhas i sommras när vi släppte hästarna på bete. Svullnaden som blev så var ungefär som en handboll och hon var varm fast ändå inte jättevarm på själva svullnaden. Hon haltade dessutom och hade lite feber.
Ringde distrikts vet. som kom ner och tittade på henne och han konstaterade att hon hade fått lymfangit (stavning?) så han satte henne på Metacam och Penovet i 1 vecka.
Efter en vecka så hade svullnaden inte gått ner och hon fick en kur till med Metacam och Penovet. Skulle dessutom höra av mig vid ev förändringar.
Svullanden gick inte ner och 3 kurer senare bestämde vi oss för att åka och röntga henne eftersom svullnaden varken gick upp eller ner.
Vi konstaterade senare att hon hade 2 små och 1 stor lös benbit på insidan hasen efter sparken och att de låg ivägen och störde henne, därav svullnaden!
Beställde tid för operation (ena benbiten var tvungen att filas ner, därav ingen titthåls operation.) Fick tid 7 veckor frammåt och hon skulle gå på sommarbete undertiden med bästisen.

När de 7 veckorna hade gått så skulle vi lämna henne på kliniken och bara röntga henne innan, och då visade det sig att kroppen "tagit hand" om bitarna och kapslat in dem så vi behövde inte operera henne! :banana: Så nu håller vi på att sätta igång henne och är det så att hon kommer att få problem med det så skall vi ta bort dem men inga tecken på det syns nu iaf!:D

Så hon har antagligen gått och självläkt under sommaren och rört på sig så mkt som hon behövt.

Tror du att det kan vara något liknande med din häst? Det kan ju vara så att hon bara är öm efter smällen och att det är svullet pga såren.
Jag hade släppt ut hästen i hagen och tagit ner vet. alt åkt till klinik. De blir bara stela av att stå inne hela dagarna och sammlar en massa vätska i benen osv så jag tror att hon mår bättre i hagen!

Lycka till!

Senast ändrad:

Tack för svaret! Nä, usch, hoppas inte det är nåt liknande:eek:. Men härligt att din blev bra iaf:).
Hon är liksom svullen längs hela benet från nedanför hasen. Idag hade svullenaden sjunkit ner på kotan mer också. Haltade mindre. Ringde vet. som trodde att det antagligen berodde på såren. Jag skulle kyla och sätta på stödbandage och var det inte bättre imorrn skulle hon sätta in behandling. Just nu ösregnar det så jag lät henne vara kvar inne, men hon får gå ut så fort det blir bättre väder. Bandaget trillar väl av direkt om det regnar... Ska promenera med henne idag också.
Gjorde ett provisoriskt förband med bomull under och sån där grön "tejp-linda" över, men ska åka och köpa en pad att lägga under nu och riktiga lindor. Är det fleece-lindor man ska ha eller?
Finns det nåt "kylmedel" man kan köpa eller är det bara att spola vatten på som hjälper?

Sen frågade vet. om det såg ut som lymfangit, men jag min träskalle vet ju inte exakt hur det ska se ut då:mad:. Men det är liksom jämntjockt, ganska hårt och som sagt har samlat sig lite mer vid kotan. Kanske kan ta en bild senare idag.
Men hur ska det se ut om det är lymfangit? Nån som kan berätta lite om det för mig? (Ska kolla i gamla trådar också.)

Nån som vet hur lång tid det brukar ta innan de blir bra,när det är nåt sånt här?

Nu har jag variti stallet och spolat benet mera och satt på riktig pad och lindor över. När jag tog av det provisoriska bandaget tyckte jag att benet var varmare - men svullnaden hade gått ner:). Promenerade lite och släppte ut i hagen sen. Hon är fortfarande halt, men jag tycker inte hon ömmar lika mycket för tryck längre.

Hur länge ska stödförbandet sitta på - nån som vet?

Ingen mer som vill svara? Är ju orolig ju:crazy:. Tyckte det var lite svullet upp mot hasen nu ikväll, men kan ha inbillat mig. Är det inte bättre imorrn på morgonen så får vet. komma ut på direkten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 267
Senast: Sirap
·
Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 635
Senast: ylvali2
·
Hästvård Foderhästen kom in från hagen häromdagen med en märklig svullnad på vänster bak. Den sitter bara på framsidan av skenbenet, mitt mellan...
Svar
1
· Visningar
550
Senast: Aliche
·
Hästvård Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet...
Svar
3
· Visningar
3 235
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2