Svullet bakben

S

sialina

:confused: I går ringde mamma och sa att min häst inte ville äta och inte ville gå. Hon gissade på borelia eller erlichia. Jag åkte upp till hästen men då åt hon och det var inga problem att leda in henne i stallet. Hon hade endast lite förhöjd temp och åt med god aptit. Felet som jag hittade på henne var ett svullet bakben. Det är svullet från halva senorna och ner över kotan. Hon är varm också. Går problemfritt i skritt, i traven ömmar hon, drar upp magen och tar inte ut steget. Vad är er erfarenhet av denna typ av skada? för jag gissar att hon skadat sig typ stukat sig i hagen eller nåt för hon är pensionär och promenadrids bara. Vad är bästa sättet att få ner svullnaden, och ska hon vara ute eller inne? Tacksam för alla svar!

Sv: Svullet bakben

Glömde skriva att jag inte hittar något sår på hennes ben...

Va lustigt,jag såg att min grannes nordis var halt i bakbenet igår.Lite varm och svullen.Inte jättehalt men jag såg att han hade ont.Inget sår där heller....konstigt :confused:
Kanske har stukat sig på något sätt.Får kolla idag igen.
Han är jätte utsatt för fästingar oxå.

Nu har han varit lite stel i det där benet i en vecka och ägarn tycks blunda :mad: blir man irriterad eller vad! Visst inte mitt problem men man tycker ju synd om hästen och det är f..n ens plikt att kolla upp när hästen beter sig konstigt eller vad säger ni?
En sträckning kan tydligen ta ett par veckor innan det blir bra igen.Men det kan faktiskt vara något annat oxå...tur att det finns veterinärer och alternativfolk att ta hjälp av.:banana:

Liknande trådar

Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring...
2
Svar
35
· Visningar
4 201
Hästvård Hej! Min häst har en skum svullnad på baksidan över ena kotan i ena bakbenet. Där finns ju massor att välja på. Hästen har varit ohalt...
Svar
0
· Visningar
609
Senast: hanny
·
Hästvård Hej! För tre dagar sedan upptäckte jag att min hästs högra bakben var rejält svullet, hela skenbenet. Hon var inte särskilt varm och...
Svar
5
· Visningar
4 664
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka