Svullet bakben!

Agent Orange

Trådstartare
Älsklingen har ett bakben som är jättesvullet! Ingen värme, extra puls eller ömhet. Stödjer på benet och haltar inte. Det enda man kan se i traven är att han inte trampar över riktigt lika mycket med det benet.. Var ute en bra (rätt lång) runda igår, och en gång halkade han till ner rätt djupt i snön, men det var med ett framben, visserligen samma sida. Snälla bukefalister, är det någon som vet vad det kan vara?

Sv: Svullet bakben!

Precis,jag tänkte på samma sak. Det låter som lymfangit. Min häst hade det förra vintern och det yttrade sig precis sådär.

Det kan vara ett pyttelite sår någonstans och det har blivit smutsigt och sen så svullnar hela benet upp. Jag hade en häst som jag fick lägga jodopaxbandage på ganska ofta för han fick ofta sådana här småsår. Det hjälper. Ta utspädd jodopax på tjockt bomull och linda om benet, sedan en linda runtom. Ta en långpromenad med hästen minst 30 min, det brukar göra att svullnaden går ner. Är hästen inte halt hade jag inte tagit ut vet. redan.

Behandlar man lymfangit själv (med jodopaxomslag)? Eller krävs det veterinärbehandling?

Hur många delar vatten/jodopax? Räss för att det blir för starkt... Hur länge ska bandaget sitta?

Behandlar man lymfangit själv (med jodopaxomslag)? Eller krävs det veterinärbehandling?

Hur många delar vatten/jodopax? Räss för att det blir för starkt... Hur länge ska bandaget sitta?

Får hästen lymfangit ska den ha pencillin av veterinären!! Lyfmangit är väl även såkallat blodförgiftning....

Det är bra om du lindar båda benen och så är det bra om hästen rör på sig.

Det kan vara ett pyttelite sår någonstans och det har blivit smutsigt och sen så svullnar hela benet upp. Jag hade en häst som jag fick lägga jodopaxbandage på ganska ofta för han fick ofta sådana här småsår. Det hjälper. Ta utspädd jodopax på tjockt bomull och linda om benet, sedan en linda runtom. Ta en långpromenad med hästen minst 30 min, det brukar göra att svullnaden går ner. Är hästen inte halt hade jag inte tagit ut vet. redan.

Är det verkligen lymfangit då? Det är ju inte lite benen svullnar på dem! Jag skulle ta ut veterinären om jag misstänkte lymfangit..det är ganska ju allvarligt...

Lymfangit innebär att lymfkärlen i hästens ben inflammerats. Lymfkärlen transporterar normalt bort vätska från vävnaderna. Vid en inflammation i lymfkärlen sker inte detta. Då samlas vätska i hästens ben som sväller kraftigt. Tillståndet kan bli kroniskt om det inte behandlas i tid. Hästen får ett så kallat elefantben

Man får ju hålla koll på det såklart. Har hästen dag 1 ett svullet ben och det dag 2 är dubbelt så svullet är det nog bäst att ringa vet. Men det har jag aldrig varit med om. Det som hänt mig har varit att det dag 1 varit mycket svullet. Jag har gjort jodopaxbandage med ett lager bomull sen en pad sen en linda runtom. Dag 2 är svullnaden lite mindre, dag 3 ännu lite mindre osv.

Hästen ska skritta mycket så går det ner. Lägg om bandaget 2 ggr per dag och kolla att svullnaden går ner. Det kan ta ett par veckor innan det är helt borta men så länge svullnaden blir mindre för var dag så är det inga problem.

Angående lösningen så kan jag inte det i huvudet men det står på flaskan. Är det bara jag som tycker det är onödigt att ringa vet för minsta småsak? Det är ju inte precis gratis att ta hem vet och många saker gör man lika bra själv. Du kan ju alltid ringa och diskutera med veterinären.

Jag kanske har helt fel men jag tycker inte lymfangit är en småsak..annars så ringer jag inte vetrinären för småsaker.. När min häst fick lymfangit då svullnade inte benet liiite..men det kanske är olika...?

Jag kanske har helt fel men jag tycker inte lymfangit är en småsak..annars så ringer jag inte vetrinären för småsaker.. När min häst fick lymfangit då svullnade inte benet liiite..men det kanske är olika...?

Det är alldeles riktigt,lymfangit som betyder att lymfkärlen i hästens ben blir inflammerade. Hästen får här kraftigt svällda ben och vill det sig illa kan tillståndet bli kroniskt och den får något som kallas för elefantben:eek:

Jag tycker inte heller att lymfangit är en småsak så klart... att det ska vara så svårt att förstå. Vi vet ju inte ens om det är lymfangit? Det är ju bara spekulationer.

Går svullnaden ner dag för dag så är det väl inte lymfangit?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre dagar sedan upptäckte jag att min hästs högra bakben var rejält svullet, hela skenbenet. Hon var inte särskilt varm och...
Svar
5
· Visningar
4 664
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har varit lite små halt till och från i ca 5 veckor nu. Lät han vila i två veckor satte igång han försiktigt i skritt och lite...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Marita73
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 355
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur