Svullet bakben?!

colowi

Trådstartare
Hej min ponny fick ett sår för ca 2 månader sedan. Han har haft bandage sedan dess men bytt det varannan dag. Nu när såret var läkt och det hade växt ut hår tog vi av det och dagen efter var han svullen i benet!
Varför?!?
Han har ingen feber är inte halt och är inte jättevarm i benet men ändå lite och han är lite hängig!

Kan vara en reaktion på att gått med lindat ben så länge (för länge) vilket inte är direkt ovanligt. Som exempel om man fått gå länge med gips så svullnar det gärna den första tiden utan. Det kan vara samma sak med din häst om den gått med lindat ben i två månader.
Det har med blodcirkulationen i benet att göra till en del. Se om det blir bättre när han får röra sig t ex gå hagen under dagen. Men tänk på att om det svullnar väldigt mycket så kan det göra ont, spänna i benet och bli ömt vid beröring.

Bandage stryper svullnad väldigt effektivt, så att det svullnar utan bandage om det finns ngn aktivitet inflammations/skademässigt i benet är inget konstigt. se svar från Masse.
Är den hängig däremot så hade jag velat att ngn veterinär bedömer såret och förvissar sig om att det inte är några komplikationer. Du tar väl tempen på hästen dagligen för att se om den har feber osv?

Bandage stryper svullnad väldigt effektivt, så att det svullnar utan bandage om det finns ngn aktivitet inflammations/skademässigt i benet är inget konstigt. se svar från Masse.
Är den hängig däremot så hade jag velat att ngn veterinär bedömer såret och förvissar sig om att det inte är några komplikationer. Du tar väl tempen på hästen dagligen för att se om den har feber osv?

Tar tempen varje dag han har aldrig haft feber! såret finns inte kvar det är full läkt och det finns hår. Så en veterinär behövs inte. Men har var mycket bättre och inte lika hängig ,svullnaden har minskat!

Tar tempen varje dag han har aldrig haft feber! såret finns inte kvar det är full läkt och det finns hår. Så en veterinär behövs inte. Men har var mycket bättre och inte lika hängig ,svullnaden har minskat!

tänkte mest att om du är orolig så fråga veterinären på telefon?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka