B

blohme

hej.
min häst är svullen i huvudet, alltså fram i huvudet på ganachen.

Svullnaden går ner vid ridning och ibland när hon får komma in o äta, det är precis om att hon svullnar när inte hon är aktiv (tex äter/motioneras)

Det är inte kvarka som folk runt om har föreslått.

har pratat lite med en veterinär o hon vet inte, o de är svårt att be henne komma ut o titta eftersom det är inte alltid hon är svullen.

(Har inte gjort några ändringar i foder)

Det kanske är någon som har varit med om de? :confused:

Sv: svullen.

Hej! det har hänt även på mina hästar ibland, men det är inte alltid man kommer fram till varför. En teori kan vara att hästarnas spottkörtlar ibland svullnar upp. de är svullna, någon/några dagar, men går sedan ned. är din häst alltid svullen, eller bara vid vissa tillfällen? hoppas att det går över!

Och det finns inget liiiitet sår i det svullnade området?

Min förra häst svullnade också upp vid ganachen, ingen feber eller snuva.
Ringde vet. och han sa att vissa hästar kan svullna upp ibland när de håller huvudet lågt mycket, under hjärtmuskeln. Alltså mulen i backen jämnt. Hon fick mkt hö.

Ja, det låter konstigt. De går ju och betar hela sommaren, men då rör de sig ju mkt också. Har ingen aning...

Han rådde mig att ge henne sitt hö i hönät ett tag, gjorde det och det blev bättre på några dar. Hade aldrig problem med det igen.

Okej, de låter ju ganska troligt ändå :P
ska också prova hönät :D
Tack för tipset ( återkommer me svar :P )

De va ganska skoj ,för nu när snön kom i måndags så går dom inte o drar i marken hela tiden utan springer runt eller står helt stilla me huvudet "normal" högt, o hon har inte varit svullen på hela veckan :D

Liknande trådar

Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 754
Senast: FUNNY
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 711
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar