Svullen vid ganascherna

F

fjandus

Undrar om det är någon som har varit med om att er häst/ponny har svullnat upp vid ganascherna. Min hade det igår när hon kom in från hagen men imorse var det borta.

Kan det ha att göra med de få grässtrån som kommit upp och att hon får i sig jord/rötter???? Lite nojig blir jag allt...

Sv: Svullen vid ganascherna

Hej,

ja, två hästar jag rider har också haft svullnader på ganascherna ibland nu i vår. Upp till en dm i diameter och kanske 0,5-1 cm höga. Gick bort efter en eller två dagar. En på stallet som berättade för mig att det var spottkörtlarna som svullnat. Det är tydligen inte farligt, hon hade haft ut veterinär för det eftersom hon inte vetat.

OBS: Detta gäller såklart bara om hästen inte är sjuk eller allmänpåverkad, vilket mina inte var.

Min pålla hade det en dag förra sommaren. Jag blev jätteorolig och ringde till vet. som sa att hon antagligen ätit något olämpligt och att det skulle försvinna av sig själv (hon var alltså helt pigg och normal i övrigt).

Det var borta dagen efter.

Min häst hade så när hon stod i min ägo.

Veterinären sade att det berodde på att hon var känslig på för mycket proteiner (?). Gröngräset, havren och allt annat i kombination.

när det börjar gro i marken eller på hösten i en väldigt avbetad hage så går hästarna och gnager ganska intensivt, då kan de bli svullna vid ganascherna, spottkörtlarna. inte farligt...

Det är pga gräset som kommer nu, ingen fara.

Tack för alla lugnande svar, hästen har inte visat några andra symptom.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 239
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 509
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Roliga saker som barn säger
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat