Svullen / varm kota!!!! Utan sår.... vad kan det vara?!

X

Xanthine

Hej alla kunniga bukefalister!

För ett par dagar sen hade pållen en svullen/varm kota, vänster framben.
Till synes utan anledning :confused: Inget sår alls...
Fattar inte heller hur det har uppkommit, då han har gått ensam i en pytteliten hage... :crazy:

han är även lite varm/svullen en bit uppåt på benet, över kotleden och en smått "gallig" på baksidan av benet (en liten bit upp).

Han uppvisar lite hälta, smått oren men absolut inte "blockhalt".

Någon som har en aning om vad detta kan vara?!?!! Någon gissade på vrickning, men jag är osäker så hjääälp!!! :crazy:

Sv: Svullen / varm kota!!!! Utan sår.... vad kan det vara?!

Det kan ju vara en liten vrickning, men om jag vore du hadde jag nog tagit ut vet för att vara på den säkra sidan.

Tänker på mig själv då jag vrickat mina fötter då jag försökt mig på att spela innebandy i ungdomens dagar. Vrickningarna lyckades alltid åstadkomma svullna fotleder och haltande i ett par veckor. Så det är nog högst sannolikt vrickning. Blir det inte bättre snart så kolla med veterinär. Blir det inte bättre inom någon vecka kanske veterinär kan kolla? Hoppas det ger sig snart!

Har råkat ut för samma som du med vår pålle.
Kände värme o lite svullnad i kotleden hf för någon dag sedan. Det har inte ändrat sig. Känns likadant idag.
Jag tror att vilda pållen har busat i frusen och knagglig (och liten) hage och vrickat sig.
Haltar inte, men gör matte orolig till tusen!
Jag har valt att linda benen. När jag vrickat foten har det kännts skönt att ha ett stödjande bandage.
Jag tror att hästen mår bäst av att gå ut i vanlig hage så länge den inte är halt, men är lite tveksam nu när underlaget är så uselt. Snöstyltor, knöligt underlag och halka:(
Vi får väl avvakta veckan ut och se vad som händer. Annars blir det veterinär - ush, vill ha frisk häst!

Låter som en vrickning eller smäll. Stallbandage på nätterna i några dagar och bara skritt rakt fram om du ska rida (om hästen är ohalt) eller vila brukar hjälpa. Om det inte blir bättre så får man givetvis kontakta veterinär. Om det är en smäll kan det ha blivit en griffelbensfraktur t.ex.

Kan ju ha slagit på sig själv lite också med andra frambenet...

Ibland kan det vara ett så litet sår att det inte syns när det är svullet (trycker igen den minimala öppningen). Ta ett tunt bomullslager närmast benet om du bandagerar så ser du om det vätskat sig lite någonstans under natten (läcker ut i bomullen som är lätt att se i eftersom den är ren och vit annars). Har du ett sår så ser du ju det då och kan enkelt ta hand om det + utesluta andra saker. Annars vet du att det inte är ett sår ganska så säkert...

hin kanske har brallat i hagen och vrickat sig??

Liknande trådar

Hästvård Hej! En undran kring varma ben/hovar. Vår ponny är varm i vänster fram och höger bak. Både ben/hov men ffa kring kotorna skulle jag...
Svar
7
· Visningar
1 894
Senast: Sirap
·
Hästvård Tog in pålle från hagen och det första jag såg var hans svullna framben. Han var märkbart mycket varmare på det benet och värmen gick...
2
Svar
30
· Visningar
12 767
Senast: ztsu
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 887
Senast: Masse
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 604
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar