Svullen vänster bak.

Lill76

Trådstartare
För en vecka sedan kickade vårt halvblod i maratonvagnen när vi körde honom. Kollade honom efteråt och upptäckte ingen skada på benet, men ett par dagar senare var han svullen, hur ska jag förklara.....på insidan en bit över kotleden. Utsidan av benet är helt kallt och torrt, men insidan mot baksidan är lite varm och svullen. Han är inte halt och han ömmar inte när man tar på det svullna stället. Svullnaden har gått ner något men finns fortfarande kvar. Kan det vara något med någon av böjsenorna? Bör jag åka till kliniken och ultraljuda eller ska jag avakta några dagar till?
 
Sv: Svullen vänster bak.

Om du får en skada i en böjsena brukar det bli spolformig svullnad längs hela senans längd. Förhoppningsvis bara en utgjutning pga smällen och inget allvarligt men rådgör med klinik och ultraljuda gärna så du vet vad det är och inte överanstränger, om det nu skulle vara en skada i ett förstärkningsband t ex, eller gaffelbandet eller nåt annat som behöver längre tid på sig. Svullnad går nedåt så känn även lite ovanför skadestället.
 
Sv: Svullen vänster bak.

Tack för ditt svar! Jag ska kolla hur han ser ut idag och ringa kliniken om det inte verkar bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 418
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 140
Senast: Hedwig
·
Hästvård Vill bara poängtera att vi varit inne med vår häst en gång för bedömning och ska in en gång till om några dagar men jag vill ändå höra...
Svar
16
· Visningar
1 431
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 879
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp