Svullen v.b. Blir tokig snart!

Saraoliv

Trådstartare
Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig att han har vrickat sig (hur man nu kan se det) så väntade jag några dagar med att åka inte till veterinär för att se hur det urarta sig. Han var inte allmänpåverkad eller märkbart halt, utan bara svullen, varm och ömmade vid tryck.

Några dagar senare åkte jag in till klinik då jag var rädd för senan. Ultraljud visade inget. Fick diagnosen lymfangit och vrickat senfästet ovanför kotan. Kan tillägga att jag åkte till närmaste klinik pågrund av oron för senan och jag har inte något speciellt förtroende för denna veterinär.

Metecam 7 dagar. Svullnaden avtog och blir mer centrerad just kring senfästet på både sidor om benet, men finns fortfarande där. Hästen känns annars pigg och fräsch. Börjar skritta och svullnaden avtar till 90% efter att han fått använda benet.

Men nu tycker jag att vi står på samma ställe och det har gått 5v nu. Han svullnar i när han får stå på box och i hage, men minskar när han får röra på sig. Ömmar fortfarande vid tryck och kan ibland vara något varm. Tycker även att svullnaden börjar kännas "hårdare".

Ringde in till kliniken som jag inte har så mycket förtroende för för råd och tips. Hon ville undersöka det igen och trodde nu att det inte var lymfangit då det borde ha gått ned vid det här laget. Kan tillägga att jag från början inte har trott på lymfangit. Men jag åker inte tillbaka till samma klinik utan nu bokar jag en tid hos favoritveterinären.

Men nu känner jag att min kunskap om denna skada börjar ta slut så nu vill jag höra vad ni tror att det kan vara? Något som har en häst som haft liknande symptom? Om det nu är så att han har vrickat sig rejält, hur långa tid kan man tänka sig innan en sådan skada blir bra i värsta fall? Känner att jag bara vill ha massor med kunskap om svullna ben..
 
Sv: Svullen v.b. Blir tokig snart!

Nej, jag ska boka en tid idag. Hoppas jag kan få en tid till nästa vecka.
 
Sv: Svullen v.b. Blir tokig snart!

Nu när jag gjorde den dagliga visiteringen så hittar jag ändå ett litet sår, 1cm stort i hovskägget. Jag känner mig så dum, hur kunde jag missa detta :(
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 140
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Sensommaren 2016 red jag och hästen ut i skogen och hon trampade i en djup håla, som troligen gjorde att hon vrickade sig. Svullen på...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
18 890
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag hamnade i en annorlunda diskussion här om dagen, som gjorde mig rätt beklämd. Lång historia kort, min häst vrickade benet...
2
Svar
35
· Visningar
2 604
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp