Svullen utan lindor.

Vita_N_6520

Trådstartare
Tänkte höra om någon här har någon teori. :p

Pållen blev halt och svullen i mitten av förra veckan. Ordentligt halt, men inte så pass att hon hoppade på tre ben.
Fick stå inne med lindor två nätter, med hage på dagen (lindad).
Eftersom det verkade bli värre när hon stod inne så släppte jag ut henne på betet igen (fortfarande med lindor).

Hästen är nu iprincip ohalt i skritt, möjligtvis ngt stel. Har ej kollat traven.
I början var hela benet upp till hasen svullet.
Nu, när man tar av lindan är svullnaden med koncentrerad. Är bara som en bulle ungefär mitt mellan kotan och hasen. Koncentrerad bak, men fyller ut lite åt sidorna eller vad man ska säga.
Efter en kort stund utan lindor är det som svullnaden blommar ut och 'hela' benet är svullet igen. :confused:

Det är väldigt svårt att se om hon verkligen har ont av att man tar på henne eller inte, då hon ena stunden tycker såååå synd om sig själv och har benet i luften, och andra sekunden kan hon hoppa omkring i boxen utan problem. :p
Dock verkar hon ngt öm runt svullnaden. Ibland.

Tid hos doktorn är bokad, men otålig som jag är så tänkte jag ändå om någon hade en aning, eller har varit med om detta.

Sv: Svullen utan lindor.

Hon verkar ju fått en smäll. Det är svårt att avgöra vad som är bäst innan veterinären gett sitt utlåtande. En del skador bör hållas stilla medan andra bör hållas i rörelse.
Jag hade definitivt spolat benen flera gånger om dagen för att få ner svullnande. Kan du se några sår?

Fortsätt att hålla lindat. En svullen skada tar längre tid på sig att läka än en som hålls lindad så att den inte sväller.

Nja hon har ett "sår" strax ovanför. Bara ytligt.
Egentlgien är jag väl inte så orolig, eftersom det är så mkt bättre, men det skadar ju inte att kolla upp det OM det skulle vaara något fel därinne.

Varför spola benet? Svullnaden går ju ner med lindorna? Idag var det iprincip helt borta med linda, men svällde när jag tog av.

Jag har det lindat hela tiden :)
Tar bara bort lindan för att kolla på det.

Nu har hon svullnat lite från ett sår på andra benet också :confused:
Fast det verkar vara "vanlig" svullnad.

Lymfangit? Min hade endast ytligt sår men fick lymfangit av det, med lindor går ju svullnaden ner väldigt mycket.

Tänkte uppdatera lite.

Var ju på kliniken i veckan med röntgen o UL. Inga skador på senor och ben iaf! :bow:
Skönt!
Hade 1 grads hälta i trav.

Dock är det väldigt svullet, typ vätskefyllt? och något annat. Jag minns inte exakt vad hon sa. :o
Men hon får stå inne på box/mindre hage nu ett tag med lite medusin så får vi se om det blir bättre.
Har haft bandage sen vi var där, som jag tog av idag och svullnaden var kvar, men mkt mindre :)
Så förhoppningsvis så blir det ju helt bra snart. Hon tog några steg i trav i hagen (fy henne) och då såg hon okej ut.
:)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 245
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 350
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 779
Senast: jakobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar