Svullen under magen???

S

SarahOlofsson

Vi har varit och hopptränat med våran grabb idag och när vi kommer hem och jag borstar honom ser jag att han har två rejäla svullnader under magen straxt bakom där sadelgjorden måste ha legat. I ridhuset tog jag ju bara av sadeln o la på täcket och sen åkte vi transport hem. Jag tänkte inte på dem när jag sadlade av men de fanns absolut inte där innan träningen. Han har blindbrodd men han har ju inte världens bästa frambensteknik (lite hängande)... Kan han ha slagit i? Vad tror ni? Sadelgjorden, en anatomisk lädergjord, är ren och sitter som den ska...

Sv: Svullen under magen???

Är det ingen som har några funderingar??? Har tyvärr ingen bild...

Ja, funderade också på det. Igår var svullnaderna nästan borta så förhoppningsvis är de helt borta idag :)

Vår fröken fick också sådana svullnader efter en träning. Vi kom aldrig riktigt fram till vad det berodde på, men de försvann på nån dag och har inte dykt upp igen efter det. Teorierna handlade om sadelgjorden (tryck, smuts), eller att hovarna slagit i även om hon hade platta. Läste också här på buke en teori om att muskelfästena som finns i det området skulle vara ansträngda. Att börja använda en gjord med platta om ni inte gjort det är ju i alla fall en enkel åtgärd.

Jag har varit med på det på en del hästar! Det har alltid kommit då de haft en sadelgjord med resår som blivit för hårt spänd. Jag använder alltid numera en som är extra bred precis under magen för o jämna ut trycket mer o har aldrig haft problem sen jag bytte gjord!

Prova magplatta, viker hästen frambenen under sig kan detta vara en lösning på "problemet".

Liknande trådar

Hästvård Upptäckte för några veckor sedan en svullnad under magen, straxt bakom sadelgjordstaden, på medryttarhästen. Ingen direkt värme och...
Svar
2
· Visningar
1 154
Senast: Hellez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka