Svullen trampdyna

Amstaffentiger

Trådstartare
Hjälp..
Min amstaff kille har haltat lite då och då under några dagar på ena tassen. Vi har varit till veterinären i förrgår och han kollade igenom tassen samt gjorde en röntgen. Det visade sig att tån hans hade varit stukat därav svullnaden. Han fick metacam och har en sko på sig när han är ute uter kuren.. jag kollade igenom hans tass nu och den ser ut så här nu... röd och svullen, typ torrsprickor. vad ska jag göra? Vad kan det vara? Är han bara torr och de har spruckit ska ja tvätta eller smörja eller ta kontakt med veterinären igen?

Hjälp..
Min amstaff kille har haltat lite då och då under några dagar på ena tassen. Vi har varit till veterinären i förrgår och han kollade igenom tassen samt gjorde en röntgen. Det visade sig att tån hans hade varit stukat därav svullnaden. Han fick metacam och har en sko på sig när han är ute uter kuren.. jag kollade igenom hans tass nu och den ser ut så här nu... röd och svullen, typ torrsprickor. vad ska jag göra? Vad kan det vara? Är han bara torr och de har spruckit ska ja tvätta eller smörja eller ta kontakt med veterinären igen?

Min ena hund fick i somras problem med infektion i två olika tår pga intrampat grus. Den infekterade tån såg då ut som det du beskriver. Det är inte omöjligt att det har kommit in någon skit i sprickorna om de är djupa.

Samma problem med cockern. Huden mellan tårna blev infekterad, fick en böld och sprack. Veterinären tog bort lite hud och det läkte fint, men det är inte helt bra. Vet vill inte så gärna göra något mer ingrepp eftersom det är osäkert om det blir bra.

Vi håller huden på tassen torr. Tvättar varje dag för att hålla bakterier borta. Smörjer in varje kväll med Locobase Repair salva som är en specialkräm för att reparera torr och sprucken hud. På morgonen smörjer vi med Tassalva APL, som skyddar huden mot smuts utomhus. Båda finns hos apotea. 25 kr för tassalvan. Repairen slut just nu där, men det finns nog liknande. Så här hålls huden mjuk och ren, så att den inte infekteras mer.

Hunden är 11 år så det är risker med sövning och eftersom operation kanske inte hjälper, så hoppas vi att detta funkar över tid. Ibland haltar han. Bäst är att rasta honom på mjukt underlag och undvika asfalt. Han har "simhud" mellan tårna som en del cockrar och andra raser kan ha. Har din hund det? Jag tror det är det som gör att det lätt blir irriterat.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, min hund (Shitzu Lhaso Apso) har för en tid sedan börjat halta. Han fyller 5år iår och är i övrigt frisk. Han besväras inte av...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Hjalmar99
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 595
Senast: Sol
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hundhälsa Varför får en hund valkar mellan trampdynorna? Missbildning? Veterinärerna på Djursjukhuset vet inte. Hunden haltade och tassen...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka