Svullen/stasad efter 5v bandagering?

Cleese

Trådstartare
Efter 5 veckor med bandage på ett framben (bomull + klibblinda) som byttes var 4de dag fick fi i förrgår ta av bandaget nattetid och bara linda under dagen. Benet är nu tvärtjockt, utspännt skinn till max, dvs inte svampigt bara tjockt. Det svullna mjuknar lite under dagen i hagen då vi har på Back On Track med stallbandage, men både igår och idag morse var benet åtminstone dubbelt så tjockt som normalt.

Benet var inte svullet av skadan (spricka i griffelbenet) så detta måste ju komma av att vi tagit av bandaget.
Jag hade ju förväntat mig att det skulle svullna lite, men inte så här mycket och dessutom förväntade jag mig inte att det skulle hålla i sig 2 dygn! (eller mer -vet ju inte när det tänker gå ner)

Är det någon som har erfarenhet av om detta är normalt eller bör vi söka hjälp?

(Tyckte att det sista 4-dygnsbandaget som sattes dit av kliniken som gjorde kontrollröntgen satt hårt när jag klippte upp det.)

Liknande trådar

Hästvård I slutet på juni fastnade min fullblodsvalack i eltråden och skar upp 2 rejäla sår precis vid "vinkeln" i hasen. Efter snart 8 veckors...
Svar
3
· Visningar
1 741
Senast: MalinM
·
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka