Svullen sena

Ingela_S

Trådstartare
Hittade pållen med ett svullet bakben i hagen förra söndagen (den 23/9). Förmodligen en spark eller en sträckning. Svullen vid senan både på insidan, utsidan och runt om på baksidan av benet. Nådde inte ner till kotan och inte upp till hasen, utan svullnaden höll sig nånstans däremellan.

Pratade med veterinären och eftersom hästen inte var halt, varm eller öm så kom vi fram till att ett klinikbesök i det läget inte var helt nödvändigt, utan vi skulle avvakta och se om det gick ner av sig själv. Hästen fick fortsätta gå i hagen med sina kompisar, och skulle hållas lindad åtminstone under natten när han stod i box.

Märkte skillnad redan efter ett par dagar att svullnaden började gå ner. Den har dock inte försvunnit helt. Igår stod han utan lindor både på dagen och natten, för jag tyckte det var så lite kvar at svullnaden, och idag var benet lite mer svullet igen (även efter att han fått röra på sig under en promenad). Inte lika mycket som från början, men ändå mer än de senaste dagarna. Fortfarande inte varm eller halt.

Vad tror ni, ska jag köra in honom till klinik, ta ut en veterinär, eller fortsätta vänta tills det ger med sig? Hade hästen varit halt eller visat obehag på något sätt så hade det självklart inte varit nåt att fundera över, men nu är han ju inte det. :confused:

Kan det vara en sträckning, och hur lång tid brukar sådana ta på sig att bli bra?

Kanske lika bra att ringa distriktarna och höra vad de tror imorgon...

Några råd och funderingar så länge?

Sv: Svullen sena

Just när det gäller senor är jag lite nojjig, och kollar hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Jag hade kollat upp på klinik :)

Ja, jag lutar åt det också. Det var klinikveterinären jag pratade med när jag upptäckte svullnaden först, och h*n tyckte vi skulle avvakta och se om det gick ner inom ett par dagar. Och det minskade ju, men försvann inte helt. Aja, får ringa kliniken imorgon då. Min plånbok blir inte glad för ett klinikbesök till på så kort tid... :angel:

Jag skulle också åka in och lysa senan. Det är jättesvårt att se hur illa det är utan att ultraljuda, och det är viktigt med rätt konvalescens/igångsättning OM det är nåt på senan. Var in med min häromveckan när han tjockade i ungefär som du beskriver men tackolov så var det "bara" en inflammation i senskidan och både böjsenan och gaffelbandet såg bra ut... Då var jag själv ganska säker på innan att det var en böjsena. Så som sagt, när det gäller senor kör jag på "hellre en gång för mkt..." för det är viktigt att få veta hur det verkligen ser ut, hur illa det är OM det är en blödning.

Mvh Wildrose

En gång för mycket är helt klart bättre än en gång för lite! Men är det inte konstigt att han inte är halt, varm eller öm om det nu skulle vara en blödning eller inflammation..? Eller han kanske har hög smärttröskel. :p

De behöver inte bli särskilt halta av senskador om det bara är en "varning". Min har inte varit halt på hela tiden, inte efter böjprov när vi lyste senan heller. Har dock sett att han avlastat det benet mer... Men det var ju som sagt "bara" en infl i kotsenskidan.

Okej. Vad fick din häst för behandling för inflammationen?

Min häst var mindre svullen igår kväll igen. Ska ändå ringa och höra med kliniken (de har stängt på onsdagar) imorgon.

Ingen alls.. Lugn motionskörning nån vecka så länge han inte såg halt ut (det är en travhäst) och kom tillbaka om det blir värre. Han fick 2 lugna veckor och jag tog saken lite i egna händer (efter att ha rådfrågat en annan vet) och smorde området med voltaren gel (antiinflammatoriskt) och bandagerade. Man ska dock vara försiktig med såna salvor som eg är för människor, de kan ge lite oberäkneligt resultat och syns på dopingprov långt efteråt

Tänkte uppdatera lite. :idea: (-lampan)

Efter mycket om och men så var vi på klinikbesök idag, svullnaden har gått ner en del men där är fortfarande en "bula" kvar som veterinären fick klämma och kika lite på. Kom fram till att det inte var senan utan förmodligen en bristning i blodkärlen där. Lite lätt motionsridning och hålla koll så det inte blir värre bara.

Lite lustigt att vi åkte dit för benets skull, och kom hem med ögonmedicin. Pållen stod och kisade med ena ögat, så veterinären fick kolla det när vi ändå var där. Syntes en prick på hornhinnan, men den blev inte grön av färgmedlet. Fick med mig pupillvidgande och antibiotikasalva och skulle höra av mig om en vecka hur det såg ut. Tårkanalerna fungerade i alla fall, för det gröna rann ut genom näsan sen. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 230
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 568
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar