svullen sena..?

Mitrolle

Trådstartare
min åring blev sparkad för snart 1 v. sen, och det är nu nästan bra igen. Men nu har senan på ena frambenet blivit lite tjock/svullen.. jag vet inte hur det har uppstått, men det såg inte ut sådär i förrgår.
vad ska man göra? bara låta det vara och se?
hon går ute dygnet runt nu igen, stod inne några nätter pga sparkskadan.

Hon kan ha trampat snett eller nåt sånt och fått en senskada. Är det en senskada så skall hästen egentligen ha boxvila, men jag kan tänka mig att det kan vara svårt med en åring... Det bästa är alltid att låta en veterinär kolla skadan mha ultraljud. Då ser man direkt vad det är som är skadat och hur allvarligt det är. Om du vill avvakta några dagar med att åka iväg till klinik för att se om det blir bättre ändå kan det vara lämpligt att linda benet med stödbandage för att få ner svullnaden och stödja senorna.

Enda sättet att få reda på om det är någon alv. skada är att ultraljuda och se efter.

Har nu avvaktat 2 dagar och senan är inte svullen alls längre. Det finns en liten punkt man kan känna att det är något på, men det är inte svullet alls. Hästen rör sig obehindrat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: miumiu
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd