Svullen på ganaschen+hälta

T

Triax

Min häst har lyckats få någon knepig sjukdom. Vet kommer idag vid halv tolv, ska bli spännande att se vad hon ger för utlåtande!
Sjukdomsbild:
2/4 Svullen mitt på vänstra ganaschen som går att trycka på utan att hon reagerar. Bett eller stick av en insekt tänkte jag. Tar en ridtur och märker att hon haltar i traven på höger fram, så det är bara att leda hem hästen.

3/4 svullnaden vandrar lite nedåt där strupen börjar. Hon äter och dricker som vanligt. Ingen hosta inget snor.

4/4 Svullnad på ganschen borta men hälta kvarstår. Finns ingen värme, puls eller svullnad på benet.

6/4 Då har hon fått som två små hängande påsar vid ganascherna! Mjuka som går att klämma och känna på utan att hon reagerar. Viss antydan till hälta finns kvar när hon travar.

7/4 Påsar helt borta. Ingen svullnad alls. Ingen feber. Lite snor i ena näsborren, inte gult men inte helt genomskinligt heller.

8/4 Ingen svullnad på ganaschen men viss antydan till hälta i trav fortfarande. Vet ska komma och undersöka henne.

Har ni några funderingar? Någon tand? Kvarka? Allergisk? Vad tror ni? Själv är jag som ett endaste frågetecken!

Sv: Svullen på ganaschen+hälta

ja, eller så kan alternativet vara att det är två helt olika saker som inte hänger ihop.

min häst hade tex en liten hovböld och lätt kolik samtidigt, vilket gav en mkt läskig symptombild. :crazy: tack o lov var det två bagateller istället för én allvarlig sjukdom...

Hm väldigt konstigt att vissa dagar försvinner de sne kommer de tillbak o sen är de påsar istället för svullnad på ganachen.. Har tyvärr ingen susning av vad de kan vara. Hoppas de blir bra. Håll oss uppdaterade:). Mvh D

Tror som Centaur- att det är hälta o svullnade spottkörtlar.

Vet. gjorde mig inte så mycket klokare. Vi böjde igenom alla fyra benen, men hältan på höger fram blev varken bättre eller sämre och inget annat ben var "dåligt".
När hon palperade bog och rygg så reagerade hon mer på höger sida, verkade öm i den halvan av kroppen. Bogen såg även en aning svullen ut på höger sida.
Vet kollade även munnen och där såg det fint ut, några ensteka vassa kanter som hon raspade ned.
Trodde väl kanske på någon inflammation av något slag och att hon kanske ätit något som hon reagerat på. En del hästar kunde reagera med svullnad vid det första vårgräset enligt vet.Jag fick metacam som hon ska äta i tio dagar. Har inte ömhet och svullnaden i ganaschen gått ned skulle jag höra av mig igen.
Erlichios var det ingen som tog upp. Får föreslå det nästa gång jag kontaktar vet.

Svullnade spottkörtlar går över på ngn dag- utan behandling.

Det kan nog vara ngt i hoven. inte sällan får de en annan vår-åkomma. Med leran finns risk för bärrandsröta, som kan ge hälta.

kan ju vara muskulärt från bog/rygg/bäcken mm ta ut en ET. eftersom vetten bla palperade fram ömhet vid bogen

kollades hoven? kan ju tänkas vara en böld.

annars tyder det ju på att det kan vara en sträckning i bogmuskulaturen om hon var öm där.

Fång? Min häst var bara halt på vf i början och hade även bogproblem, såpass att veterinären som var ute först konstaterade en muskelskada i bogen. Men det var alltså fång med kraftig hovbensrotation. Även hovslagaren missade detta...

ET. Kommer på onsdag. Ska bli intressant att höra vad hon har att säga.
Hovslagaren har oxå varit men han kunde inte finna något i hoven.

Hon är fortfarande halt i trav och har kvar påsarna (ödem som vet. sa) på ganascherna. Metacamen verkar inte ha gjort någon verkan än på dessa 4 dagar.

Fånghäst har jag haft förut och jag känner inte igen symtomen på denna häst. Men visst det kan ju yttra sig på olika sätt kanske. Men hon kan vända som vanligt, ingen kraftig puls i benen, rör sig som vanligt i skritten.

Men man får ju ont i huvudet när man funderar på vad det kan vara. Synd att inte veterinärer har ett sjätte sinne så de kunde säga så fort de har tittat på hästen vad den har för sjukdom.

Brja med att åka in till en klinik o gör en riktig hältutredning.

Ta bort hästen från gräset så ska du se att svullnaden ger med sig.

Brja med att åka in till en klinik o gör en riktig hältutredning.

Ta bort hästen från gräset så ska du se att svullnaden ger med sig.

Det svaret jag oxå skulle ge.

Hade en häst som reagerade jättemkt på första vårgräset, hon var glupsk och åt de små stråna med rot och allt och fick alltså även med sig jord, sten mm och blev svullen på och omkring ganascherna så som du beskriver.

Hältan kan ju vara knepigare då den inte reagerar på böjprov, så det behöver du nog reda ut på klinik där de har mer resurser än en ambulerande vet.

Japp, svullnaden på ganaschen försvann när hon har gått två dagar i en jordhage. Tack för hjälpen med det:). Synd att inte vet kunde tipsat mig om det med en gång....Frågan är när törs jag släppa henne på betet igen?
Hältan får bli nästa sak att ta tag med. ET. kommer i morgon, efter det får vi se hur läget är...

Liknande trådar

Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 958
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar