Svullen på ben och darrar

A

Asterix-son

Vad kan detta vara:

Igår hade en (oskodd) ponny varit med på en uteritt, det var relativt hårt i marken då temperaturen var minus två grader.

När ponnyn kommer in i stallet, svettig, så börjar hon darra efter en stund, har svårt att röra på sig, tre ben är svullna och hon verkar ha ont i musklerna. Tempen är på 38.6 grader. (Hon har på sig täcke inomhus.)
Hennes allmäntillstånd är väldigt avslappnat, och tjejen som grejade med henne trodde hela tiden att hon skulle somna.

Min första tanke är korsförlamning.

Sedan när darrningarna har gått över, hon har torkat och fått massage för att hålla värmen så ska hon få sitt hö. Hon har ingen aptit alls. En ponny som annars är väldigt glad i mat och gnäggar så fort vi prasslar med hösäckarna.

Vad tror ni att det kan vara?
Foderstaten är inte ändrad, och detta har aldrig tidigare hänt.

Alla "konstruktiva" spekulationer mottages.

Sv: Svullen på ben och darrar

Det första jag reagerar på är att man ställer in en svettig häst i boxen, det är väl lite att be om problem?
Korsförlamning kan definitivt vara en orsak, allmän nerkylning en annan/kombinerat.
Att hon inte vill äta är väl inte så konstigt om hon inte mår bra?
Hade febern gått ner vid utfodringen?

Ja, febern var borta i morse.

Hon fick stå stilla i stallgången innan hon gick in i boxen, vid korsförlamning ska inte hästen röra sig alls eftersom detta kan göra det värre.

När hon var torr och varm gick hon in i boxen och fick sitt hö. Men jag håller med dig om att en häst som inte mår så bra, förmodligen inte äter. :o

Hur kunde ponnyn bli svettig när det är hårt ute? Red hon i trav o galopp när det är hårt i backen??

Ja, jag antar att det var så. Annars borde ju inte ponnyn blivit svettig. :o

Då kan den ju ha blivit överansträngd.. Men den borde ju inte skaka då, tänkte mest på de svullna benen.
Den verkar inte må bra iallafall, korsförlamning kan det ju vara.

Är det sjukhage som gäller sedan, eller är det bara att fortsätta "som vanligt"?
Hur länge ska hästen vila i så fall?

men ring veterinären!
Vad är det för fel på folk här inne egentligen, dagligen dyker det upp trådar om hästar som är uppenbarligen sjuka/halt o ägaren sitter här o skriver istället för att ringa vet, jag blir mörkrädd!

Jag tar för givet att man ringer till veterinär när man inte vet vad det är! Detta är ju verkligen ett sådant fall!
Vet inte varför folk drar sig för att ringa till veterinär??:confused:

Ja, jag kan ju inte försvara någon i det här fallet. Kanske har de redan ringt veterinären (?). Jag var mest intresserad av om det var någon mer som delade samma teori som jag hade.

Sedan kan jag nog vara med att dela på kängan (som egentligen inte hör hit) om varför man inte ringer veterinären med en gång. Vi har alla våra hästar till olika saker. Tävling, motion, avel eller sällskap. Därav är också behovet och kontakten med veterinären olika stor.

Ringer du din läkare när du är förkyld och dessutom har ont i ett ben (trots att detta kan vara ett tecken på blodpropp i benet)?
Ringer du när du har ont i huvudet och är ovanligt trött (trots att detta kan vara ett symptom för hjärnhinneinflammation)?

Jag tror att i det här fallet (och kanske fler och liknande) så låter man det gå en dag om det inte verkar vara akut, kvarstår problemen kontaktas veterinären.
:o

håller med, det här verkar ju riktigt allvarligt dessutom! och ett knepigt fall. kf brukar inte ge svullna ben.

Jag tar för givet att man ringer till veterinär när man inte vet vad det är! Detta är ju verkligen ett sådant fall!
Vet inte varför folk drar sig för att ringa till veterinär??:confused:

Undrar verkligen det med, det kostar inte att ringa och fråga/prata med veterinären (om det nu är det som är problemet).

Till TS
Alltid viktigt att ringa veterinär om djuren blir sjuka på något sätt, informera han/henne och rådfråga. Veterinären gör sig sedan en bedömning om han/hon behöver komma och titta/undersöka hästen ev annan åtgärd.

för mig spelar det ingen roll vad man använder hästen till är ngt som det inte ska ringer man direkt det finns inget att vänta på.
Tycker inte man kan jämför hästar o människor o hästar, den stora skillnaden är att vi kan prata o tala om hur vi mår. Jag ringer hellre en gång för mkt än en gång fdör lite. Det är inte alltid de behöver komma ut men jag vill vaa på den säkra sidan, skulle aldrig kunna förlåta mig själv annars.

Pratade precis med en tjej som var i stallet, och nu verkade hon helt normal. Pigg och står på alla ben.

Ringer vet i eftermiddag.

Hon fick stå stilla i stallgången innan hon gick in i boxen, vid korsförlamning ska inte hästen röra sig alls eftersom detta kan göra det värre.

Men hon började ju inte skaka osv förrän en stund efter att hon kom in? Alltså borde ryttaren skrittat av hästen direkt.
Du borde upplysa ponnyns ryttare om att man inte låter en svettig häst stå stilla! Särskilt inte när det är kallt ute.

Ringer du din läkare när du är förkyld och dessutom har ont i ett ben (trots att detta kan vara ett tecken på blodpropp i benet)?
Ringer du när du har ont i huvudet och är ovanligt trött (trots att detta kan vara ett symptom för hjärnhinneinflammation)?

Jag tror att i det här fallet (och kanske fler och liknande) så låter man det gå en dag om det inte verkar vara akut, kvarstår problemen kontaktas veterinären.
:o

Ja och ja på dom första frågorna.

Hur kan det här inte verka akut? :eek: Hade min häst mått sådär så hade jag slängt mig på telefonen.

/Maria

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka