Svullen nosrygg, idé om vad det kan vara?

WhoIsItAgain

Trådstartare
Upptäckte nu i helgen att min misse är svullen på nosryggen. Övre delen och så flyter det ut lite mot vänster öga. Det gör inte ont på henne när man trycker, hon visar inget obehag (och är annars en rätt pipig sak) och det är något svampigt, alltså inte en hård svullnad. Hon är inte förkyld eller snorar. Andas som vanligt och hälsotillståndet är också som vanligt. Katten är 17 år.

Ska så klart ringa Djursjukhuset imorgon och boka tid alt få veta vad det kan vara men är nyfiken om någon här haft något liknande på sin katt?

Svullnaden är inte stor, det rör sig om några mm kanske. Syns knappt men känner man så märks det mer tydligt.

Sv: Svullen nosrygg, idé om vad det kan vara?

Uppdatering och fråga!

Nu har hon ätit medicin ett tag men jag tycker inte det händer något alls. Har drygt 1 vecka kvar att äta.

De vet inte vad det är (som vanligt, ofta tycker jag man vet lika lite när man kommer därifrån som när man åkte dit). De har röntgat och kan inte se någon tumör men säkra är de inte då de inte vågade söva henne och röntga och därför inte kunde få så precisa bilder som de ville ha. De menade att risken att söva henne är för stor, för om det är en tumör kan de i alla fall inte göra något, så det skulle isåfall bara vara för att få ett klart besked.

Därför gissar de på en infektion och därför fick hon ett bredspektrum pencilin, Antirobe. Men som sagt, knölen är kvar och allt annat är också oförändrat i princip, hon äter lite sämre sen hon började få medicinen men äter trots allt så det är ju ingen fara direkt.

Har ingen av er haft något likande på er katt? Vad kan det vara? Borde inte infektionen börja ge med sig? Jag frågade veterinären men hon kunde inte ge något direkt svar på när jag borde se en skillnad. Svullnaden kom snabbt och blev på 2-3 dagar (över helgen) större men har sedan stannat upp och ja mer händer liksom inte. Den är fortfarande mjuk och hon är inte irriterad om man trycker på den. Trycker man riktigt hårt så reagerar hon med en form av "nysning" men det är inte så konstig kanske, jag menar den sitter ju vid luftvägen.

Ja, när min katt hade något liknande var det en rotspetsabcess. Han fick pencillin utan resultat, då drog vi ut tanden och allt blev bra. Tumör låter som att utgå ifrån det värsta direkt, abcesser är relativt vanligt och dessutom lättbotat.

Varför ville de inte söva?

Pga hennes ålder.

De har tittat henne i munnen men de gjorde ju ingen direkt undersökning. Jag ska ju höra av mig efter kuren om inte svullnaden gått ner, så då ska jag ta upp det igen om det inte kan vara någon tand. Fast jag lutar nog att jag ringer redan imorgon och hör efter.

Hur gammal är hon?

Jag fick söva min 17-åring för att få tänderna fixade. Det är ju ett större orosmoment då, men på en i övrigt fullt frisk ska det inte vara ett jätteproblem. Är tänderna dåliga är det ju farligt för katten ändå...

Hon är också 17 år och innan detta aldrig varit sjuk.

Tror motståndet till sövningen var att denna veterinär bara hade två teorier, tumör eller bakteriell infektion. Och eftersom om det är en tumör kan dom inte göra något = helt onödigt att söva.

De kollade ju henne i munnen men inte mer än att de öppnade den och tittade in men då såg allt bra ut. Men jag gissar ju att en rotspetsabcess inte syns på en ren optisk kontroll?

Jag ska ringa imorgon och höra vad de tror om din teori. Om det borde ha synts på röntgen eller inte tex.

På min gamling syntes det mycket lite på röntgen. Vet kunde inte riktigt avgöra utifrån plåtarna utan han gick på att katten var svullen i kinden och upp mot ögat. Han tuggade inte heller på den sidan av munnen, men sånt kan ju vara svårt att se.

Min katt svullnad sitter dock inte alls på kinden utan på sidan av nosryggen och så in mot ögat. Ca 1 cm upp från nosen och så är det dryga 2 cm som är svullna. Först bara någon mm så det var svårt vara säker på om det var det. Men under helgen (förra då) så ökade det rätt snabbt till att vara en bra synlig "bulle" Men sedan dess står det still (vad jag kan se, man blir ju lite blind när man ser det varje dag).

Ska bli intressant se vad de säger imorgon. Förmodligen kom in och sen kommer de klia sig i huvudet och prova någon ny medicin. Är lite förvånad man inte tog något punktat på bulan. Borde man inte stuckit med en nål och se om där fanns blod eller var eller inget alls?

Hej!

Det var ett tag sedan detta inlägget skrevs men hoppas på svar ändå.

Min gamle honkatt (15 år) har också fått en sådan svullnad som "WhoIsItAgain" beskriver. Jag la märke till bulan förra veckan men idag såg jag att det blivit svullet vid höger öga på nosryggen också...

Blev det klarlagt någon gång vad problemet var?

Jag fyller på med ett inlägg då jag har samma problem och jag ser att ett nytt inlägg gjorts i tråden .

Min katt på 10 år och har precis fått ta bort en hörntand som upptäcktes vara av vid röntgen. Han var svullen och är fortfarande svullen trots 10 dagars medicinering med antirobe 4 kapslar om dagen samt metacam som han fått i tre veckor nu. Svullnade är koncentrerad vänster nosrygg och mot ögat. Jag ser knappt ögat på honom pga svullnaden. Har även fått börja med ögondroppar då ögat vätskat och pga det har huden i ögonvrån blivit skör och spruckit upp, så han har ett sår där.

Hur har det gått för dig med din katt ceciliahanzen?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Kropp & Själ Jag ska först klargöra att jag har bokad tid på vårdcentralen på tisdag, så jag är inte ute efter att få någon buke-diagnos så att ingen...
2
Svar
29
· Visningar
3 715
Senast: moiran
·
Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 739
Senast: fijja
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 537
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama