Svullen/mugg???

HH_gullet

Trådstartare
Hej!

Min häst blir lite svullen i bakbenen över natten och vet. säger att det inte är så farligt, då det försvinner vid rörelse, och senaste iden har det varit bättre,
Men idag när han skulle släppa ut han så var han mer svullen i ena benet på insidan och även lite varm. dock har han mugg på båda bakbenen, som inte ser så bra ut och jag har hållt på att själv behandla en stund men verkar inte funka, eller lite bättre är det, men inte bra, han var inte svullen nu i kväll men lite varm...

men kan svullnaden höra ihop med muggen tror? vad tror in,? Ska kolla honom i morgon bitti hur det ser ut sen ringa vet, då de har telefon tid mellan 8-9 i morgon...

Hej!

Svullnaden kan definitivt hänga ihop med muggen, men då brukar den vara mer generell övevr hela benet. Han har inte sparkat sig på benet? Är han halt eller bara svullen?

/Lavinia

bara svullen inte halt vad jag kan se... Men det är bara över kotan på insidan och lite uppåt vet dock inte om han har halkat i hagen på snö... jobbig att inte veta vad det är, önskar han kunde prata....

Mugg kan mycket väl ge diffusa svullnader. Min häst blev ytterst besvärad av mugg med svullnader och det krävdes en rejäl penicillin behandling. Vad har du behandlat med? Be vet ta ett prov på muggen för att se vad det för bakterier.

Hej!

Min häst blir lite svullen i bakbenen över natten och vet. säger att det inte är så farligt, då det försvinner vid rörelse, och senaste iden har det varit bättre,
Men idag när han skulle släppa ut han så var han mer svullen i ena benet på insidan och även lite varm. dock har han mugg på båda bakbenen, som inte ser så bra ut och jag har hållt på att själv behandla en stund men verkar inte funka, eller lite bättre är det, men inte bra, han var inte svullen nu i kväll men lite varm...

men kan svullnaden höra ihop med muggen tror? vad tror in,? Ska kolla honom i morgon bitti hur det ser ut sen ringa vet, då de har telefon tid mellan 8-9 i morgon...
Zinktillskott är snabbt och effektivt mot mugg.

Delar med mig av hur det går för min häst. Han fick mugg på båda bakbenen. Det vänstra svullnade upp rätt bra, över kotan och halvvägs upp mot hasen. På råd av veterinär tog jag hundtrimmern och klippte bort all päls nedanför hasen för att kunna komma åt och rengöra ordentligt. Tvättade med klorhexidinschampo och enstaka gång virkon. Veterinären sa att jag skulle torka med ren handduk och därefter torka med hårfön eftersom det är väldigt viktigt att det är helt torrt innan man smörjer på salvan. Efter nån dag släppte svullnaden helt och nu är muggen snart borta.

Då har vet, varit ute och kollat på min pålle, men hon trodde det var början till hov blöd, då hon tyckte muggen såg fint ut, <så nu väntar jag på hovslagaren och se vad hon säger,

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 267
Senast: Fibusen
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025