Svullen men ej varm eller halt

Elisha

Trådstartare
Min häst är tjock på båda bak, inte varm eller öm och ingen markering. Hon har varit så till och från några veckor, ibland mer ibland mindre. Svullnaden går ner efter motion men forfarande inte helt "osvullen".
Hon störs absolut inte av det och är lika pigg och fräsch och arbetsvillig som vanligt.
I början av året var hon tjock i ena bakbenet (ej de andra) och samma symtom, tog då ut vet. som kollade och gjorde böjprov, va inget.
Kan det bero på att hon står inne väldigt mkt? Går i hagen från 8 till 14-15 varje dag och rids ca 1 timme varje dag.
Kan inte vara överansträning, vet iförsig inte symtomen då men.
Någon som har några seriösa ideér? :)

Kan tillägga yttligare info:
När hon var svullen i början av året hade hon precis fått ett litet sår, som kan vara anledningen till att de svullna upp.

(Kan tillägga att hon inte direkt är svullen, jag skulle mera säga tjock(are) än vanligt. Dock marginellt, jag överreagerar ofta som jag har fått höra från vet.:angel: men vill ändå höra teorier)

Senast ändrad:
Sv: Svullen men ej varm eller halt

Låter ju mer som en foderreaktion än en överansträngning.
Fast då borde nog alla fyra påverkas.

Är det en gammal häst?

Så får min häst med, dock är jag bra på att överdriva och tycker att hon blir svullen/tjockare hela tiden utan att andra gör det. Hon har aldrig varit halt (inte pga. det) eller öm, hon är pigg och framåt som vanligt och visar ingenting. Vet. hittar inget fel och säger att jag kan träna på som vanligt, men jag blir ju ändå orolig och vill veta vad det är. :confused:

Så har det varit ofta för min äldre häst. Speciellt på morgonen då han stått i boxen hela natten. Då har bakbenen varit svullna och han har varit lite stel innan han börjat röra på sig. Då han fått gå i hagen en stund eller han blivit riden har det försvunnit snabbt.
Jag själv har kommit fram till att det är dålig blodcirkulation i benen och det försvinner ju direkt när dom rör sig.
Tyvärr vet jag inte vad den dåliga blodcirkulationen beror på, förutom i min hästs fall beror det nog mkt på åldern.
Din häst skrev du bara var nio, men hon var inte ute så mkt på dagen. Det skulle nog hjälpa om hon fick vara ute längre så att hon kunde röra på sig. Men som sagt annars vet jag inte, mer än att det verkar vara ofarligt och att det hjälper med rörelse/motion.

Min foderponny har samma sak!!
Hon har haft det väldigt länge , innan jag började rida henne sa ägaren. Men hon har ett sår på det benet , men det har vart där så långt innan jag fick henne. Hon är varken varm eller halt. Iförsig tyckte jag idag att hon var varm fram på höger bakben , alltså det svullna benet , men inte på senan eller hoven , bara fram på benet! Kanske jag som överdirver.. men jag la på isbalsam o gick ut o rörde på henne o det gick ner lite :D Men jaa som sagt samma problem.

I vintras var min häst (10år) svullen i sina bakben på morgonen. Frågade en vetrinär på klinik ang detta och han sa att det berodde på att hästarna så här års stoppade i sig allt dom hittade i hagen och det kunde ge svullnad. Alltså äter dom sånt som de ratar i vanliga fall.:o

När det åter blev lerigt i sommarhagen och pållen fick gå i grus hage försvann svullnaden.

Liknande trådar

Hästvård Lite hjälp på traven nu tack ;) Jag är galet nojig och vill höra andras funderingar och åsikter... Hästen, ett sto, 9 år, Msv dressyr...
2
Svar
31
· Visningar
16 914
Senast: Jate Volim
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Hästvård Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Saraoliv
·
Hästvård Har precis köpt en jätte fin kallbodstravare 16år, han var inte i gångsatt när vi köpte honom, första veckan inga problem skrittade...
Svar
3
· Visningar
1 609
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama